Ska betala 1 miljard dollar, en del av det till offren som drabbats av de exploderande krockkuddarna.
Flera nyhetskällor, bland annat Automotive News och Reuters rapporterar att japanska airbag-tillverkaren Takata har nått en överenskommelse med amerikanska justitiedepartementet.
Förutom att bolaget erkänner sig skyldiga till kriminella handlingar ska de också böta 1 miljard dollar, motsvarande nära 9 miljarder kronor. 125 miljoner dollar av summan går till offren och deras familjer och 850 miljoner dollar ska kompensera de biltillverkare som använt sig av Takatas felaktiga krockkuddar och drabbats av massiva återkallelser.
I USA har Takata återkallat nära 70 miljoner krockkuddar. Den felaktiga konstruktionen har gjort att kuddarna kan explodera för kraftigt vid en kollision och sprida dödligt splitter i kupén. Felet har länkats till 16 dödsfall världen över.
Diskutera: Vad tror du kommer att hända med Takatas krockkuddar i Europa?
Förutom att bolaget erkänner sig skyldiga till kriminella handlingar ska de också böta 1 miljard dollar, motsvarande nära 9 miljarder kronor. 125 miljoner dollar av summan går till offren och deras familjer och 850 miljoner dollar ska kompensera de biltillverkare som använt sig av Takatas felaktiga krockkuddar och drabbats av massiva återkallelser.
I USA har Takata återkallat nära 70 miljoner krockkuddar. Den felaktiga konstruktionen har gjort att kuddarna kan explodera för kraftigt vid en kollision och sprida dödligt splitter i kupén. Felet har länkats till 16 dödsfall världen över.
Diskutera: Vad tror du kommer att hända med Takatas krockkuddar i Europa?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Fusk som fusk men att ett fusk med säkerheten bötesmässigt bara motsvarar 1/4 av böterna för "dieselfusket" tycker jag är lite märkligt...
Det kommer väl att hända samma sak som i övriga världen. Sprida dödligt splitter vid kollision.
Om det underförstått i frågeställningen undras om jag tror att myndigheterna kommer att agera är svaret, NEJ.
Takatas fusk har orsakat 1/4 av de dödsfall som Volkswagens fusk beräknats orsaka så på det viset matchar det bra.
Däremot bör ju även biltillverkarna få en näsbränna när de handlar på pris utan att bry sig om kvalitet. Takata har aldrig ljugit om vad de levererar för innehåll.
Edmund
Vilka beräkningar menar du då? Du kan aldrig konstatera ifall framtida dödsfall kommer bero på dieselfusket...
http://iopscience.iop.org/article/10.1088/1748-9326/10/11/114005/meta;jsessionid=CBB0DEF280F6107CE4771D4142C8BA0D.c5.iopscience.cld.iop.org
Edmund
Och om du läser i sammanfattningen så redovisar dem även att det finns flera faktorer som innebär ett osäkert resultat. Deras beräknar är endast teoretiskt.
Tänk efter nu, skulle de obducera alla framtida dödsfall så skulle de inte kunna konstatera att dödsfallet är orsakat av dieselavgaser eller för den delen dieselavgaser från VAG-bilar. Undantaget de som väljer självmord med slang in i bilen. Det kommer dessutom på förhand finnas flera andra troligare orsaker till dödsfall i en population.
Det är nog större risk att bli skjuten i USA än att dö av dieselavgaser!
Axa, självklart bygger det på en teoretisk modell backad av statistik. Vad skulle man annars styra på?
trasten, menar du att man kan strunta i ett problem för att ett annat är större? Typ onödigt med bilbälten eftersom fler dör av vapen?
IMHO bör alla tillverkare som fuskar med säkerhet eller miljö få en rejäl bot. Det måste vara så dyrt att medvetet fuska eller undvika ett återkallande att det alternativet inte väljs.
Fast om vi nu kollar på t ex den senaste ICCT-rapporten så är ju VW överlägset bäst när det gäller VERKLIGA NOx-utsläpp så med edmunds tankesätt så borde ju i stort sett alla övriga märken verkligen stå i skamvrån och få betala ytterst stora skadestånd om NOx-utsläpp skall vara måttstocken - men det klarar dom sig ifrån av allt att döma. Så vilka tillverkare som har orsakat alla dessa dödsfall som edmund påstår skett kan man
ju verkligen fråga sig... Det är nog helt enkelt omöjligt att relatera dödsfall av dessa luftföroreningsorsaker till specifika märken men märken som vid verklig drift släpper ut mycket mera än andra borde rimligen ligga mera illa till för dessa misstankar.
Edmund
Precis, det finns inga säkra siffror alls på hur många som kommer att dö av just VAG avgaser. Det kan bli x antal eller ingen.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.