Priset på bensin och diesel har stigit till nya rekordnivåer. I Sverige är bränslet just nu näst dyrast i världen, bara i Hongkong är priserna högre.
Vi Bilägares reporter Nils Svärd gästade på måndagen TV4-programmet Efter fem för att förklara vad det beror på.
– Dels är det framför allt ett globalt fenomen. Nu när pandemin är över och samhällen öppnar upp igen ökar efterfrågan på olja, säger han i programmet.
De globala oljepriserna är däremot inte uppe i rekordnivåer, men vi har trots det rekorddyrt bränsle i Sverige. Här är orsaken en annan.
– Det beror på att vi har en relativt hög andel miljöbränsle inblandat i bränslet vid pumparna. Det är en dyrare råvara än det fossila drivmedlet, så det höjer priset lite extra för oss i Sverige. Framför allt dieseln har högre inblandning.
I programmet går de också igenom bränsleprisets olika beståndsdelar, och hur stor del av kostnaden som utgörs av skatt. För bensin är ungefär 60 procent av pumppriset skatt, och för diesel är det 46 procent.
– Vi betalar dels en energiskatt, vi har också koldioxidskatt och så är det moms på det – och moms på skatterna. Och här är inte miljöalternativen undantagna, vi betalar lika mycket skatt för dem som för de andra bränslena, säger Nils Svärd.
Programmet gästades också av Naturskyddsföreningens klimatchef David Kihlberg och Terese Bengard från Riksorganisationen Hela Sverige, som debatterade de höga bensinpriserna.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (4)
- 6 oktober 2021 Jag kom på att när jag skrev…
- 5 oktober 2021 Priset höjdes senast idag…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.