Nästa artikel
Sverigechefen: ”Laddångesten på väg att försvinna”
Nyheter

Sverigechefen: ”Laddångesten på väg att försvinna”

Publicerad 2024-06-28 06:15 (uppdaterad 2024-06-28 10:31)
Snart blir det enklare att betala med vanligt kort vid elbilsladdaren. Men branschen tycker reglerna är för otydliga – och efterlyser ett maxtak för roamingkostnaden.

Det är på väg att bli betydligt enklare att betala för elbilsladdningen längs vägen i Sverige. EU har nämligen infört nya krav på hur betalningsterminalerna på snabbladdare ska fungera. 

Men Martin Lundgren som är Sverigechef på laddföretaget Virta är inte nöjd med hur reglerna är utformade.

– Det är för otydligt. I stället för en rejäl lagstiftning finns en serie tolkningar utan direktiv. Det är ett steg på vägen men långt ifrån tillräckligt, sa han på ett seminarium under Almedalsveckan på torsdagen.

Enligt honom kommer ”laddångesten” dock på sikt gå samma väg som räckviddsångesten.

– Räckviddsångest är inte ett verkligt problem i Sverige i dag, det är ett upplevt problem. Samma sak med att man måste ha tusen appar för att kunna betala för laddningen. Det har varit ett verkligt problem, men det är på väg att lösas.

”I stället för en rejäl lagstiftning finns en serie tolkningar utan direktiv”

Kortföretaget Mastercard har gjort en undersökning i sju länder som visade att 65 procent vill betala för laddningen med ett vanligt, fysiskt betalkort i stället för en mobilapp eller en QR-kod.

– Det är ganska logiskt. Varför ska personer som betalar med kort när de tankar bensin eller diesel helt plötsligt föredra RFID-taggar eller flera olika appar för att ladda en elbil?, sa företagets affärsutvecklingschef David Sucasas Wictorén.

Bilhandelskedjan Hedin Bil bygger just nu ett eget nätverk med snabbladdare. Erik Aspholmer som är chef för Hedin Supercharge är inne på samma linje som Virta och Mastercard när det gäller betalningen.

– Vi måste erbjuda kortbetalning och möjligheten att göra rätt för sig på ett enkelt sätt när man kommer fram till laddstationen.

Laddbranschen diskuterade de nya EU-reglerna på ett seminarium under Almedalsveckan på Gotland. Martin Lundgren (längst till vänster), Sverigechef på laddföretaget Virta, tycker EU:s nya regler är för otydliga.

Roaming kan bli dyrt

Så kallade roaminglösningar, där elbilsägaren använder en enda app för att kunna ladda hos olika aktörer, kan i värsta fall innebära problem som blir dyra för bilägaren. Förra året fick till exempel en laddhybridägare en räkning på över 15 000 kronor

Det kallar Martin Lundgren för en ”riktigt, riktigt dålig kundupplevelse”, och problemet är att laddningen kan bli dyr om varje aktör som är inblandad lägger på några procent i marginal.

– Det är ”vilda västern” på roamingmarknaden, det försämrar upplevelsen. Roamingen är fylld av dolda avgifter och osäkerhet. Jag önskar att branschen hade reglerat detta på egen hand.

Erik Aspholmer på Hedin Supercharger håller med.

– Det borde finnas ett maximalt påslag vid roaming.

EU:s nya krav
  • Den 13 april infördes EU-krav på att det ska finnas kortbetalning på publika laddstationer som installeras från och med det datumet.
  • Laddoperatörerna får inte längre kräva att bilföraren registrerar sig, betalar i förskott eller måste använda en app för att kunna använda nyinstallerade laddstationer.
  • Den 1 januari 2027 skärps reglerna ytterligare: då införs krav på möjlighet till kortbetalning även på befintliga laddstationer och det spelar då ingen roll när de installerades.
  • Reglerna går under namnet AFIR och gäller enbart snabbladdare med en effekt på över 50 kW.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (20)

  • 2024-07-01 09:44 motorcykelentusiasten skrev:…
  • 2024-07-01 09:18 Mc Här är en intressant…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.