– Här kan du välja: Betala med Swish, betala med kort, lägg till Apple Pay, Google Pay…
I sorlet på elbilsmässan i Friends Arena visar Kenneth Nilsson, säljchef på företaget Svensk Fordonsladdning, upp en betalterminal som hör ihop med den stora likströmsladdaren som står bredvid.
Betalterminalen liknar de som i vårt kontantfria samhälle går att hitta på allt från tunnelbanans godisautomater till alla de hundratals bensinstationer som finns i Sverige. Där behöver man inte registrera något kundkonto – det är bara att skanna betalkortet och gå vidare med sin dag.
Ett av få undantag är snabbladdare för elbilar, där många operatörer fortfarande kräver att användarna ska registrera ett konto och skaffa en laddbricka från just deras företag för att få köpa deras ström.
Men förändring är på väg. Kenneth Nilsson tror att allt fler laddstationer kommer att ta emot betalkort under kommande år.
– Jag tror att det kommer bli ett krav också framöver, att man måste kunna betala med kort, säger han.
Halvdan överenskommelse
I maj 2022 blev 12 svenska laddoperatörer eniga om en gemensam standard kring elbilsladdning, som bland annat innebar att det skulle bli möjligt att betala utan att registrera sig. Det avtalet innebar dock inte att laddstolparna skulle utrustas med fysiska kortterminaler, bara att det skulle bli möjligt att betala med kort på laddoperatörernas respektive hemsidor.
Dessutom omfattades den överenskommelsen bara av två tredjedelar av Sveriges snabbladdare, vilket innebär krångliga betallösningar fortfarande är en högst aktuell fråga.
Lagkrav i Norge
I Norge, som ligger långt fram i övergången till elbilar, beslutade regeringen i januari att alla nya snabbladdare som sätts upp från och med i år måste kunna erbjuda betalning med kort genom en fysisk kortterminal. En majoritet i Stortinget stöttar också ett förslag om att landets befintliga laddstationer ska eftermonteras med kortterminaler senast år 2025.
I Sverige finns det ännu inga sådana regler. Frågan var aktuell under Anders Ygemans tid som energiminister, men sedan dess har inte mycket hänt.
Vissa svenska aktörer, bland andra OKQ8 och Recharge, har självmant utrustat sina snabbladdare med kortterminaler.
Uppdatering 13:23: Vi har gjort ändringar den här artikeln för att bättre klargöra intervjupersonens åsikter.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (31)
- 2024-04-12 09:05 Jag tänker att för mackar så…
- 9 februari 2023 Ehm…(hoppas mitt Ehm…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.