Sportlov innebär att många svenska bilister ger sig ut på vintervägarna och det gör avtryck i olycksstatistiken, enligt försäkringsbolaget Trygg-Hansa som granskat ungefär en halv miljon trafikolyckor som inträffat under de senaste fem åren.
Allra värst är första sportlovsveckan som nu står inför dörren. Under vecka sju ökar antalet trafikolyckor med 36 procent jämfört med en genomsnittlig vecka. Trygg-Hansa förklarar ökningen med kombinationen av halt väglag och intensiv trafik.
– Några enkla tips är att kontrollera vinterdäcken, anpassa hastigheten efter väglaget, vara fokuserad på körningen, och inte låta sig distraheras av omgivningen, säger Jonas Frid, chef för motorförsäkringar vid Trygg-Hansa, i en kommentar.
Diskutera: Hur kan antalet sportlovsolyckor minskas?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Undrar när folk med kompetensbevis för bilkörning ("körkort") börjar begripa att när det där vita ramlar ner från syn så blir det halt, mycket halt, så halt att inte ens ÖstermalmsSUVen kan hålla sig kvar på vägen..
..och att snöröjning på landet inte innebär att det snöröjt och rent på vägarna under det man tvingar i sig morgonlatten..
Nu blir jag förvånad, man kan alltså inte köra hur fort man vill på vintern med en Suv och 4wd? Det har ingen talat om.
En morgonlatte behöver man inte tvinga ner, den rinner så lätt ner ändå :-)
För några år sedan hade vi en diskussion här, där några påpekade bestämt, att man SKA hålla den lägsta hastighet som skylningen säger. Klarar man inte det så har man inget i trafiken att göra.
Det är tyvärr alltför många som resonerar så, därför blir det stundtals flera bilar i dikena än på vägen. Patetiskt!
Jo, det gäller att anpassa hastigheten så man hinner väja för diverse utspridda fotanglar och bilar på flykt.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.