Trafikpoliserna blir färre.
De senaste åren har antalet trafikpoliser minskat, bland annat för att många har gått i pension.
Antalet trafikpoliser har minskat med 16 procent, från 498 till 416, mellan 2010 och 2014. Under den perioden minskade även antalet nykterhetskontroller med 30 procent, rapporterar Ekot.
– Dels så tror jag att det beror på att vi har en stor pensionsavsättning. Vi har en åldersstigen trafikpolis. Samtidigt har man förmodligen inte ersatt de som går i pension, säger Lena Tysk, ansvarig för utvecklingsfrågor för Trafiken inom polisen, till Ekot.
Tysk hävdar vidare att trafiksäkerheten inte försämras av det minskade antalet nykterhetskontroller.
– Nej, det är väl inget som säger det. För tittar man så har det gjorts väldigt många fel blås i början på 2010 än vad som behövs i ett preventivt syfte. Men jag tycker ändå att trenden visar så tydligt nedåt att vi måste fundera på att titta på det här.
Diskutera: Vilken typ av satsningar skulle du vilja se från trafikpolisen?
Text: Jonathan Balsvik, Bike
– Dels så tror jag att det beror på att vi har en stor pensionsavsättning. Vi har en åldersstigen trafikpolis. Samtidigt har man förmodligen inte ersatt de som går i pension, säger Lena Tysk, ansvarig för utvecklingsfrågor för Trafiken inom polisen, till Ekot.
Tysk hävdar vidare att trafiksäkerheten inte försämras av det minskade antalet nykterhetskontroller.
– Nej, det är väl inget som säger det. För tittar man så har det gjorts väldigt många fel blås i början på 2010 än vad som behövs i ett preventivt syfte. Men jag tycker ändå att trenden visar så tydligt nedåt att vi måste fundera på att titta på det här.
Diskutera: Vilken typ av satsningar skulle du vilja se från trafikpolisen?
Text: Jonathan Balsvik, Bike
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Som jag skrev i ett annat inlägg: en kompis som var trafikpolis tidigare, men tog pension i förtid, berättade:
i Kalmar län fanns det 35 trafikpoliser och 1 helikopter när han började, nu finns det 7 trafikpoliser.
"- De tror att allt ska fixa sig med plåtpoliser, idioter!!"
Jag orkar inte protestera!
Fram för fler plåtpoliser, de är ena hejare på att ta fast drogpåverkade!
Men det är klart att det är mindre riskabelt att köra packad eller nerknarkad än tio km för fort!
Hoppsan, om man gör båda delarna, aj, men det gör ju inget , kortet rök ju för flera år sedan.....................
Eftersom jag alltid pläderar för förebyggande åtgärder så vill jag naturligtvis ha fler trafikpoliser som sätter ner foten och markerar "detta är inte acceptabelt!". Då menar jag verkligen att mota Olle i grind - körning över heldragna linjer, utebliven användning av blinkers, för korta avstånd, negligerande av stopplikt (inklusive att inte visa sin avsikt att stanna), störande och vårdslös framfart, ouppmärksam körning (telefonfipplande, fixande med något i baksätet m m)...
Ja kapten, en av orsakerna är att man låter polisutbildat manskap sitta inne i stugvärmen och stava sig fram till rapporter, något som med fördel skulle kunnat utföras av de sedan länge avskedade sekreterarna.
Rapporter som senare läggs till handlingarna ( papperskorgen!) beroende på personalbrist och tidsbrist!
Och kapten, det här har inget att göra med det du vill antyda, utan enbart på en administrativ oförmåga att utnyttja tillgängliga resurser på rätt sätt.
Och att komplettera med rätt personal och de kanske inte behöver ha polisutbildning vilket skulle kunna minska kostnaderna avsevärt.
Vi får nog låta politiken (som är mycket intressant) flöda separat i forumet istället, och koncentrera oss på polisens resurser här.
Edit: Jag startade en tråd om skatter, där kan vi fortsätta diskutera. :-)
hultarn har helt rätt här, jag tycker att vi flyttar våra åsikter till forumet och koncentrerar oss på frågan det gäller: "Vilken typ av satsningar skulle du vilja se från trafikpolisen?"
Det var kanske inte så lyckat att svara på vissa inlägg, trasten, även om du har rätt i mångt och mycket.
Följ hultarns och saabnisses uppmaning!
Polisen borde kunna hålla kvar obalanserade personer tills de lugnat ner sig.
Problemet är den mentala biten.
Redan vid prövning för körkortstillstånd borde ingå några test för att se den typen av lämplighet. Häri inräknas även attityder.
Återgå till att diskutera artikeln, tack.
Eftersom somliga hade svårt att följa uppmaningen att lämna ensidiga politiska kommentarer borta från denna tråd, har jag raderat allt sådant.
Under tiden hängde sig allt i tråden och jag undrar om någon annan varit inne och raderat samtidigt.
Hur som helst så har jag inte gjort några märkligheter, utan endast försökt radera på normalt sätt.
Som den uppmärksamme sett, så har jag även raderat i eget material. Vissa kommentarer fyller ju ingen funktion när annat är raderat.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.