Volkswagens stora suv Touareg har lanserats i inte mindre än två olika versioner som laddhybrid, men bara en av dem kommer till Sverige.
I förra veckan presenterades Volkswagen Touareg eHybrid med 381 hk och en elräckvidd på 4,7 mil enligt WLTP-körcykeln. Den ska dock inte säljas på den svenska marknaden – här hänvisas köparna istället till prestandamodellen Touareg R som visades upp tidigare i år.
Nu börjar Volkswagen sälja Touareg R och prislappen landar på 844 900 kronor. Svensk premiär blir i november och modellen blir välutrustad med bland annat adaptiv luftfjädring, adaptiv farthållare, LED matrix-strålkastare, panoramasoltak, 20-tumsfälgar och digitala instrument.
Volkswagen Touareg R kallas för märkets nya flaggskeppsmodell och har en bensindriven V6-motor som tillsammans med eldrift ger 462 hk och 700 Nm. Elräckvidden är densamma som för Touareg eHybrid – 4,7 mil – och högsta tillåtna släpvikt är 3,5 ton.
Den preliminära utsläppssiffran ligger på 65 g/km vilket innebär att Touareg R får en laddhybridbonus på 13 590 kronor. När bonus/malus-systemet görs om nästa år blir den dock av med sin bonus eftersom utsläppsgränsen sänks till 60 g/km.
En av de tuffare konkurrenterna blir förmodligen Volvo XC90 T8 som är något ”klenare” med sina 390 hk. Den kostar 819 000 kronor, men utrustningen skiljer en del mellan modellerna. En annan utmanare kan vara BMW X5 xDrive45e med 394 hk som går loss på 821 500 kronor.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
En något märklig filosofi, att inte sälja e-Hybrid modellen i Sverige utan istället hänvisa kunderna till prestandamodellen.
Vilka människor har råd med, sådana här bilar?
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.