Volkswagens stora suv Touareg kommer snart i ett prestandautförande med laddhybridteknik. Modellen heter Touareg R och visades upp officiellt i februari, med bensindriven V6-motor plus eldrift som totalt ger 462 hk och 700 Nm.
Nu avslöjar Volkswagen att Touareg även kommer i en mer ”rimlig” laddhybridversion för den som prioriterar ett lägre pris före bättre prestanda. Volkswagen Touareg eHybrid får samma elräckvidd som Touareg R (4,7 mil enligt WLTP-körcykeln), men köparna får hålla tillgodo med 381 hästkrafter.
Det gör Touareg eHybrid till en direkt konkurrent till Volvo XC90 T8 Recharge som har 390 hk och 640 Nm. Båda modellerna har fyrhjulsdrift som standard och en högsta tillåtna släpvikt på 3,5 ton vilket är ovanligt bland laddhybrider.
Svenska Volkswagen har dock bestämt att inte sälja Touareg eHybrid i Sverige, utan enbart Touareg R. Den som vill ha en laddbar Touareg får därmed enbart prestandamodellen att välja på, som kostar 844 900 kronor.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
så slipper de jo for alle fejlene..
Översatt "sedan blir de av med alla misstag .."? ?? vilket misstag?, det största misstaget är att den här modellen finns...
Det stora misstaget är nog snarare att Vargen inte förstår att vissa vill åka i en SUV medan andra föredra småbilar, eller någon Skoda. Vissa cyklar, åker buss, tåg, flyg (som Vargen brukar göra exempelvis), tunnelbana eller samåker. Andra väljer att promenera. Hur man väljer att resa och med vilket redskap är upp till var och en och kan inte avgöras av Vargen eller någon diktator. Det är ganska enkelt att förstå - även om man har en självcentrerad världsbild och anser att andra människors behov är irrelevant.
MVH AL
Konstigt att man behöver en V6 motor, för att köra laddhybrid.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.