Volkswagen har lanserat flera nya versioner av Golf de senaste månaderna. Förutom ikoniska Golf GTI kommer inte mindre än två laddhybrider, prestandaversionen GTI Clubsport och toppmodellen Golf R med fyrhjulsdrift.
Nu har även de svenska priserna blivit officiella.
Först ut är Volkswagen Golf GTI som fyllrt 45 år och numera har 245 hk. Den är fortfarande framhjulsdriven och har dubbelkopplingslådan DSG som standard, men manuell låda finns som tillval för den som önskar från årsskiftet.
Prislappen hamnar på 354 900 kr. Som jämförelsen går konkurrenten Ford Focus ST loss på 22 600 kr mer, men den har å andra sidan 280 hk.
Den som vill ha en ännu ”råare” Golf GTI kan välja specialversionen Clubsport som är starkare och lättare, men fortfarande framhjulsdriven. Den kstar 394 900 kr. Även den har dubbelkopplingslåda som standard.
Underliga hybridpriser
Högst upp i hierarkin finns Volkswagen Golf R med 320 hk, fyrhjulsdrift, dubbelkopplingslåda och aktiv momentfördelning för att kraften ska kunna skickas ut till rätt hjul vid rätt tillfälle. Den kostar 474 900 kr.
Som tillval finns ett så kallat R-Performance-paket för 25 100 kr med högre toppfart (270 km/tim), större bakspoiler, 19-tumsfälgar och två nya körlägen: ett för körning på Nürburgring och ett driftingläge. Ett annat tillval är lättare sportavgassystem i titan med annorlunda ljud från Akrapovič för 42 100 kr.
Volkswagen Golf kommer även som laddhybrid i två olika versioner. Golf eHybrid är den billigare modellen med 204 hk och 7,1 mils räckvidd på el till ett pris av 422 900 kr.
Det är betydligt dyrare än syskonmodellen Seat Leon eHybrid med samma drivlina – den är hela 93 000 kronor billigare.
Faktum är att den mer prestandainriktade av de två Golfladdhybriderna, GTE, kostar 429 900 kr – alltså bara 7 000 kronor mer än eHybrid. Då får köparna 41 hk mer, men också kortare elräckvidd på 5,2 mil.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
GTI var ju prisvärd
Skillnaden i pris mellan Leon eHybrid och Golf eHybrid är ju pinsam. Man kan ju köra rätt långt för 93.000kr.
Det hela blir ännu märkligare när du kan klippa en Passat GTE Kombi för nästan 20.000kr mer än en Golf eHybrid. För att inte tala om en Skoda Superb IV får du för 450.000 och då är det rikligt utrustad från början.
Det har däremot gått troll i prissättning hos alla tillverkares återförsäljare. När man sedan höjer förmånsvärdena för de med förmånsbil så kommer färre välja dessa dyra bilar, och istället köpa en begagnad och dra milersättning.
Prissättningen har ballat ur, kanske dags att sätta priset utifrån de verkliga kostnader istället för att fejka ihop något som bara gör att man trasslar in sig själva och ramlar omkull.
Jag letar bil mellan ca 200 och drygt 300 tusen (däröver börjar det bli "svettigt"/onödigt dyrt).
GTE ligger oftast på 448 000.
Dyrare men mer plastig och billigare lösningar. Ze German Vay!
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.