Volkswagen utökar utbudet av Golfmodeller. Vi har precis provkört nya generationen Volkswagen Golf GTI, men för den som vill ha ännu mer effekt och dessutom fyrhjulsdrift kommer nu en ny upplaga av toppmodellen Golf R.
Precis som tidigare har Golf R en turboladdad 2,0-litersmotor men nu ligger effekten på 320 hk och vridmomentet på 420 Nm. Fyrhjulsdrift är standard och systemet har aktiv momentstyrning för att kunna skicka ut rätt mängd kraft till rätt hjul vilket ska ge bättre prestanda och agilitet i kurvorna.
En intressant detalj är att köparna i USA kan välja en manuell växellåda, men här i Europa är det bara sjustegade automatlådan DSG som gäller.
0–100 km/tim går numera på 4,7 sekunder. Köparna får ett anpassat och sänkt sportchassi jämfört med billigare Golfversioner med hårdare fjädring, större bromsar och ett särskilt driftingläge som kopplar ur antisladdsystemet.
Volkswagen Golf R skiljer ut sig med blå lanseringsfärg, särskilda 19-tumsfälgar, mattkromade backspegelkåpor, fyra avgasutblås, mer aggressiv front med större luftintag och unik grill samt en blå ljusramp som lyser upp när bilen startat.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Tråkigt och konstigt att de i Europa inte har möjlighet att välja manuell växellåda, till Golf R.
Så le huven och fronten är, nästan så att en Juke blir snygg ;)
Som jag har förstått saken vill VW framställa sig som ett märke i tiden som siktar på eldrift. Samtidigt släpper man denna raket som inte alls stämmer med elektrifieringsambitionerna. Jag föredrar i och för sig bilar med förbränningsmotorer men för mig känns denna lansering som att VW's miljöengagemang bara handlar om att följa trender istället för att mena allvar med att rädda världen.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.