Opel har tappat stora marknadsandelar i Sverige på sistone. De senaste fem åren har bara 1,5 procent av alla nya bilar som registrerats varit Opelmodeller.
Men när märket nu bytt ägare från General Motors till PSA-koncernen, och fått Peugeot och Citroën som syskonmärken, har Opel inlett en storsatsning på elbilar.
Först ut var Opel Corsa-e och nu kommer även en eldriven version av nyutvecklade suven Mokka. Den ger sig in i en storleksklass som växer snabbt och blir därmed en extremt viktig modell. Intressant är också att den eldrivna versionen dyker upp före förbränningsmotorerna till nya Mokka.
Den eldrivna varianten heter Opel Mokka-e och kostar från 384 900 kr i Sverige, men vid lanseringen finns ett kampanjpris på 369 900 kr. Då får köparna bland annat infotainmentsystem och digitala instrument, parkeringsvarnare bak, LED-strålkastare, regnsensor och aktiv filhållningsassistans.
Utrustning som backkamera, Apple CarPlay och Android Auto, rattvärme, klimatanläggning, kollisionsvarning som klarar högre hastighet, autobroms som kan upptäcka cyklister och adaptiv farthållare kräver dock kryss i tillvalslistan.
Merpriset för suven Mokka-e jämfört med småbilen Corsa-e blir bara 10 000 kr om vi jämför de billigaste instegsversionerna, men utrustningen skiljer sig en del åt mellan modellerna.
Opel Mokka-e har ett 50 kWh-batteri och en räckvidd på 32 mil enligt WLTP-körcykeln medan Corsa-e klarar 33 mil. Elmotorn är på 136 hk och bilen klarar snabbladdning på 100 kW.
Läs också: Opels plan för att öka: Flera modeller bortrensade
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Betydligt snyggare än den gamla Mokkan, hoppas bara att den kan gå att få med en annan inredning än kolkällaresvart!
Jag undrar lite om motorn "Elmotorn är på 136 hk", nästan alla nya modeller som kommer verkar ha samma modell av motor? Är det en stor spelare som säljer alla dessa motorer? Någon som ligger inne med djupare kunskaper om tillverkare och om det är samma modell av motor som alla biltillverkare nu använder. För det är väl knappast en slump att alla nu har 136 Hk...
Snygg.
Kanske finns hopp för Opel ändå? En bra början är ju att bilarna har tilltalande design och den här ser ju i mina ögon bättre ut än 2008an iaf.
Skulle kunna vara en kandidat till min första elbil som jag nog köper om tre till fem år framåt.
Vargen, PSAs modeller kör alla med samma batteri och elmotor. Motorn är konstruerar av Continental och tillverkas av PSA PowerTrain Technologies i Frankrike.
136 hk är 100 kW. Vilket är en trevlig siffra för biltillverkarna då det alltid är roligare att kunna ange en tresiffrig effekt än bara tvåsiffrigt.
Fast det är lite okunskap att säga att det är elmotorn som ÄR på 136 hk (100kW). Det blir lika lustig som att säga att en högtalare är på 500 Watt (fast den bara matas av en förstärkare på 50 Watt).
Det som bestämmer effektuttaget från elmotorn är invertern (som sitter mellan motor och batteri). Dels beror det på hur inverten fysiskt är uppbyggd men även hur den programmeras. I detta fall rör det sig säkert om en begränsning i hårdvaran då många ingående komponenter i en inverter är specificerade för maximalt 100 kW. Komponenterna till en 100kW inverter är dessutom lite av mängdprodukter på marknaden vilket gör det enkelt och billigt för biltillverkarna. Den aktuella elmotorn kan med stor sannolikhet lämna mer än 100kW under kortare perioder med en annan kraftigare inverter.
Det man dock kan vara säker på med bilmodeller som har en angiven effekt på exakt 100kW är att de inte kommer att kunna få någon effektuppgradering i efterhand genom mjukvara, som exempelvis hos Tesla. Inverten är så att säga redan ”maxad” i sitt effektuttag från början, beroende på dess ingående komponenter.
136 hk motsvarar 100 kW . Förresten är användning av hästkrafter i EU sedan 2010 endast tillåtet som en kompletterande enhet, men det slarvas fortfarande en del med det. Tycker det skulle vara naturligare att använda kW för elmotorer...
Verkar vara ett konkurrenskraftigt pris. Hellre denna Mokka-e än brorsan från Peugeot med samma elmotor.
Snyggt formgiven.
Nja om Mokka e bullrar som dom tidigare så kommer dom inte att sälja många.
Men den lär väl vara i närheten av fransosen när det gäller buller.
Peugots motsvarighet är faktiskt riktigt tyst och komfortabel.
mso, jag hade den första Mokkan (utan X), den bullrade som bara den. Men när den uppdaterade varianten Mokka X kom, blev det klart tystare i kupén.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.