Opel har visat upp en helt ny generation av kompaktsuven Mokka. Den ger sig in i ett tufft segment med hård konkurrens och presenterades först med eldrift och räckvidd på upp till 32 mil.
Nu ansluter även flera bensin- och dieselmotorer för den som hellre tankar än laddar sin bil. De gamla GM-motorerna i förra generationen försvinner och ersätts med modernare motorer från PSA-koncernen som numera äger Opel.
Instegsmodellen har en 1,2-liters bensinmotor på 100 hästkrafter och 205 Nm med turbo och en sexväxlad manuell låda. Högre upp i bensinutbudet finns samma motor med 130 hästkrafter och 230 Nm, och den går även att få med åttastegad automatlåda.
Trots att andelen dieselbilar i bilförsäljningen fortsätter minska, särskilt i den här storleksklassen, väljer Opel att också lansera nya Mokka med en 1,5-liters dieselmotor med en sexväxlad manuell låda. Den har 110 hästkrafter och 250 Nm, och har ett AdBlue-system för att rena avgaserna från kväveoxider och som behöver fyllas på löpande av bilägaren.
Fyrhjulsdrift finns inte till någon av modellerna.
Kortare och lättare
Nya Opel Mokka är faktiskt 12,5 centimeter kortare än förra generationen men har längre axelavstånd vilket ska ge smidigare köregenskaper och bra utrymmen för bilens storlek. Bilen är 120 kilo lättare än gamlingen.
Precis som många andra bilmärken lanserar Opel nu också ett sportigare utrustningspaket som kallas GS Line. Där ingår bland annat röda designdetaljer, högblank grill och tvåfärgat tak.
Den nya Mokkagenerationen bjuder på flera tekniknyheter, bland annat Apple Carplay, Android Auto, adaptiv farthållare, uppkopplat navigationssystem och modern autobroms.
Läs också: Officiell: Opel Mokka-e är nya elsuven med räckvidd på 32 mil
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Saknar diesel i kombination med automatlåda. Borde vara större efterfrågan på automat än manuell.
Märkligt att erbjuda åttastegad automat till 130 hk bensinmotor, men manuell till 110 hk diesel!
Om det är någon motor som behöver automat så är det ju de här smådieslarna med sitt begränsade varvtalsområde.
Automaten ökar CO2 8 g/km, diesel ligger på 100 bensin 103 med manuell växellåda, genom att inte erbjuda automat kan dieselns effekt för att sänka genomsnittet för alla modeller utnyttjas maximalt för att uppfylla kraven.
Gissningsvis är det orsaken.
Peugeot, Citroen erbjuder också starkaste motorn på 155 hk, den finns inte här, orsaken är förmodligen densamma, denna levereras endast med automat och driver därmed upp CO2.
Opel vill förmodligen vara bäst i klassen i den interna konkurrensen om vem som betalar minst böter för CO2 inom PSA.
Mokka väger förövrigt minst, så behovet av starkare motor är något mindre.
Att kunderna har den "fixa iden" att de inte klarar att använda en manuell växellåda, har man förmodligen inte ansett relevant.
Skulle aldrig falla mig in att köpa en fjuttdiesel med manuell låda!
Roligare nöje kan man ha än att ständigt sitta och rycka i en fransk pinne som blir glappare för varje mil!
Franska växelöverföringar har jag dåliga erfarenheter av.
Haha, 100 g/km och 103 g/km Co2 utsläpp.. det handlar om ca 0,38 liter/mil ... ligger den så lågt? Gamla Mokka drog i snitt 0,8 liter/mil (bensin) eller 0,6 liter/mil (diesel)... närmast en fördubbling av dessa nivåer av Co g/km du snackar om.
https://www.utslappsratt.se/berakna-utslapp/berakning-av-utslapp-fran-bilar/
Du kan själv leka lite med inparametrarna.
Diesel drar mindre än bensin.
Onödigt motorAlternativ. Onödig bil.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.