Nästa artikel
Svenskt pris för Lynk & Co 01 – så mycket kostar bilen och medlemskapet
Först på Vi Bilägare

Svenskt pris för Lynk & Co 01 – så mycket kostar bilen och medlemskapet

Publicerad 22 oktober 2020 (uppdaterad 20 december 2021)
Volvos syskonmärke Lynk & Co har släppt de svenska priserna på de två hybridsuvarna och medlemskapet för den som vill prenumerera på sin bil.

Tidigare under hösten stod det klart att Volvos syskonmärke Lynk & Co, som ska försöka locka en yngre målgrupp som hellre prenumererar på en biltjänst istället för att köpa en bil, ska lanseras i Sverige.

Först ut är Göteborg där Lynk & Co ska öppna en så kallad medlemsklubb. Istället för att försöka locka kunderna till konventionella bilhallar utanför stadskärnan ska Lynk & Co ha medlemslokaler i centrum, som ska vara öppna även för personer utan medlemskap.

När Lynk & Co avslöjade planerna på Sverigelanseringen uppgavs bara en månadsavgift på 500 euro. Nu står det klart att det kommer kosta 5 500 kronor per månad att vara med i Lynk & Co-klubben. Då ingår tillgång till hybridsuven Lynk & Co 01, försäkring, service och däck.

Medlemskapet löper från månad till månad utan bindningstid. Lynk & Co kallar det för en ”streamingplattform för mobilitet”. Den som delar sin bil med andra får dessutom rabatt på månadsavgiften. Bilen går att dela med vänner, familj eller andra medlemmar i klubben, men den som börjar tjäna pengar på delandet kan eventuellt bli skattepliktig.

Läs också: Nya bildelningstjänsten kan ge skattesmäll

Går även att köpa

För kunder som hellre köper bilen går det också bra. Prislappen för hybridmodellen är 360 000 kronor och även då ingår service och märkets så kallade mobila tjänster. Hybridmodellen har en trecylindrig 1,5-liters bensinmotor plus eldrift på 197 hk men kan inte köras några längre sträckor på el eller laddas i ett uttag.

Lynk & Co 01 finns även som laddhybrid och kostar då 440 000 kr. Den klarar 6,8 mil på eldrift enligt WLTP-körcykeln. Här ger drivlinan 265 hk. Båda modellerna är framhjulsdrivna och har automatlåda.

När Vi Bilägare provkörde Lynk & Co 01 kändes den ganska mjuk eftersom den då var kalibrerad för Kinamarknaden.

”I gengäld är rullkomforten behaglig. Styvare fjädring är dock att vänta på bilarna som ska säljas i Europa”, skrev vår provförare.

Läs också: Lynk & Co 01 provkörd – Volvo under skalet

Billigare än Volvo

Tittar vi på koncernsyskonet Volvo XC40 finns ingen motsvarighet till hybridmodellen, men drivlinan i laddhybriden verkar till stor del hämtad från XC40 T5 Recharge som kostar 516 000 kr – alltså 76 000 kronor mer än Lynk & Co 01.

Märket har öppnat för att kommande modeller blir helt eldrivna.

– Vi tycker hybridtekniken är den bästa blandningen i dag av säljvolym och hållbarhet. Nästa bilmodell kommer bli mer elektrisk, men då behövs också bättre infrastruktur för laddning, har Lynk & Co-chefen Alain Visser sagt i en intervju med Vi Bilägare.

Inga tillval

Leveranserna startar under våren 2021 och det finns inga tillval att göra – bara två färger att välja på: blå eller svart. Även Stockholm ska få en medlemsklubb på sikt men Lynk & Co kan köpas eller prenumereras på även i andra orter.

– Vi behöver inte själva klubben för att gå runt. Vi är ett internetbaserat företag och bilarna servas hos Volvo. Klubben är mer ett marknadsföringsverktyg för att visa upp oss, säger Alain Visser.

Läs också: Så ska Lynk & Co-chefen få svenska köpare att prenumerera på bilen

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-10-22 15:15
LeifV

Dyrt, alldeles för dyrt i förhållande till vad som levereras.

#2 • Uppdaterat: 2020-10-22 16:42
Dana

Styvare fjädring. Fattar inte varför alla bilar ska ha så hård fjädring.

#3 • Uppdaterat: 2020-10-22 17:47
Carl Trefalt

Är den värd pengarna?

#4 • Uppdaterat: 2020-10-22 17:59
Axa

Ehm, det blir ju typ lika månadskostnad att köpa på avbetalning...

#5 • Uppdaterat: 2023-01-17 18:29
Gäst (ej verifierad)

Liknar ingenting, vem är målgruppen?

#6 • Uppdaterat: 2020-10-25 10:44
Henrik-Andersson

Man får verkligen ta på sitt corporate bullshit-filter när man går in på deras hemsida, klyschorna avlöser varandra i ett tempo som gör att bilen kommer i skymundan. Man kan nästan tänka sig hur det lät när marknadsfolket satt och tog fram receptet.

- Vi har en Kinatillverkad bil av helt okänt märke som ingen har en relation med sedan tidigare, den är oprövad. Den är inte ens billig. Billigaste Hybriden kostar 360000 kr och det är i paritet med andra etablerade märken. Hur ska vi kränga några bilar överhuvudtaget ?
- Vi får säga att den är 70000 kr billigare än en Volvo
- Men det finns ju etablerade märken som har gott rykte och ett inarbetat varumärke som är billigare än Lynken ! Nya Kia Niro Laddhybrid till exempel.
- Var inte så negativ, vi fokuserar mot Volvo endast !
- Kan vi paketera om ordet "privatleasing" till något som låter fräscht så kanske några är beredda att betala 5500 kr per månad för den ?
- Bra idé, vi kallar det prenumeration och förpackar det lite annorlunda.
- Vi måste trycka på miljö, det tycker jag är viktigt !
- ja, och barn ! det gillar folk...en jävla massa ungar ska vara med på bilderna på hemsidan.
- Och politiskt korrekt också.
- Och bilder på folk som bakar kakor, det är inne nu !
- Ska vi inte nämna något om serviceintervall ?
- Det är väl ingen storstadsbo som är intresserad av det, då tycker jag att vi lägger in kakrecept på hemsidan istället.
- Bra idé !

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.