Svenskar och tyskar är de trafikanter som i högst utsträckning blir frustrerade av att inte veta när de kommer att nå sin destination. Det visar en undersökning som ICM Research har genomfört i elva länder.
I Sverige kommer vi dock sällan för sent av trafikrelaterade orsaker, samtidigt som varken vi eller tyskarna bor i länderna som har mest bilköer. Totalt sitter svenskarna i bilköer 350 000 timmar i veckan.
Sex av tio svenskar använder bilen varje dag, varav 85 procent av dessa oftast använder den för att ta sig mellan hemmet och jobbet. Sex procent av svenskarna säger att de sitter i bilköer under mellan en halvtimme och en timme av bilresan.
Om du är den av dem som frustreras av bilköer kan du skratta dig lycklig över att du inte bor i Sydafrika eller Italien. I Sydafrika ägnar en av fyra bilförare 30 minuter till en timme i bilköer när de kör bil. I Italien sitter åtta procent av invånarna i bilköer varje dag, att jämföra med cirka tre procent i övriga länder.
Diskutera: Vilken erfarenhet har du av bilköer?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Vilken tur att det bor så många i Stockholmsområdet , så slipper vi dom i resten av landet
Bilköer gör mig aldrig frustrerad så bråttom har jag aldrig. Jag blir mer frustrerad på alla de som skiter i högerregeln, att använda blinkers, struntar i lämna företräde, de som måste ligga i 120 på 90 väg för att må bra.
Ja att någon annan åker snabbare än en själv är ju oerhört mycket mer frustrerande än att ta sig 5 kilometer på en halvtimme ;)
Inte lustigt att det blir köer i Stockholm, när det är så många som trilskas att ta bilen trots att de är ensamma och trots att det finns utmärkta allmänna kommunikationer.
Om fler tänkte till, och antingen använda allmänna kommunikationer, eller skaffade t.ex. en scooter eller MC skulle köerna bli så myckte mindre. Dessutom mindre parkeringsproblem.
Sen är det ju självklart extra trist att vägarbetena tränger igen de få bra leder som finns, Men, nån gång måste de ju göra underhåll, kanske införa nattskift?
Å andra sidan finns det ju andra saker att störa sig på än köer, t.ex. dåligt uppträdande i trafiken. bristen på blinkers, korta avstånd, söndagåkning, mm
Leifer:
Frågan är ju vilket som är smartast, 20 min på buss eller t-bana, eller 1 timme i egen bil.
Visst finns det många yrkesfordon i trafiken, men de har ju faktiskt en mer legitim tillvaro i trafiken, det handlar inte om en komfortfråga.
Och visst finns det mer att göra för cyklister, för cykel är ju ett smart alternativ för många. Och är det för långt att cykla är som sagt scooter eller MC ett bra alternativ.
Visst får var och en göra som den vill, men då ska man inte heller klaga på köerna. Man är ju själv delorsak till dem...
Leifer:
Jag ber om ursäkt om jag raserar din bild av vad jag förstår, när jag berättar för dig att jag arbetar i Stockholm, och ser trafikeländet varje dag....
Leifer:
Jag tillbringar mina veckor i Stockholm (utom nu när det är semester..) , åker med SL och undviker biltransport.
Jag ser ju hur många som sitter ensamma i sina bilar i oändliga köer, inte lustigt att det blir stora köer...
En del har förstås svårt att välja bort bilen, då de ska köra förbi dagis, men hur stor andel har det så? Jag ser då inte många bilbarnstolar bland de köande.
Och som sagt: fler borde välja tvåhjuligt, så skulle trafiksituationen förbättras betydligt, eller hur?
Sen kan det ju förstås vara så att arbetsplatsen ändrats från "rätt sida om city" till "fel sida", så man därför tvingas ta sig genom city.
Men, jag anser fortfarande att det är lite av ett lyxproblem när så många sitter ensamma i sin bil och köar.
Leifer:
Du undrar vad jag har för lösningsförslag för att minska köerna?
Jag har ju 3 (tre) gånger kommit med förslag i mina inlägg, mer tvåhjuligt. Har du verkligen lyckats missa det?
Visst är det så att man ska ha frihet att köra vart man vill, när man vill, men...
För det med sig att trafiken havererar, så är med andra ord ett lyxproblem. Man kan inte alltid göra som man vill.
Jag är mot biltullar, men om de verkligen kan minska ensamåkandet (och därmed köerna), så är det kanske den rätta vägen.
Hur kan MC öka trängseln jämfört med bil? En MC tar ju ungefär en fjärdedel av bilens yta.
Kommunen har förstått poängen med MC, då de har särskilda avgiftsfria parkeringar fär MC i innerstan. Det visar ju på att jag inte är fel ute.
Dessutom är det ju inte enbart fråga om MC, som jag sagt tidigare: det finns ju scooter och cykel också.
Och kom nu inte och säg att man inte kan cykla på vintern, jag cyklade när det var minus 25 i vintras.
Leifer:
Nej, jag har inte hävdat att MC ska " tränga sig förbi bilar". Däremot är det onekligen så att en MC tar en fjärdedel av bilens yta, med andra ord: köerna blir så mycket mindre, eller hur?
Du säger: "Du förstår väl i övrigt att alla inte kan åka MC så resonemanget känns väl rätt meningslöst."
Varför hävdar du att jag säger att alla ska åka MC?
Jag sa ju senast i inlägget innan:
"Dessutom är det ju inte enbart fråga om MC, som jag sagt tidigare: det finns ju scooter och cykel också."
Avgaskraven höjs hela tiden för MC, så utvecklingen går ju redan mot renare MC, precis som du önskar.
Renast är förstås cykel som jag också föreslagit.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.