Förra säsongen blev Hirvonen bara VM-sexa, en stor besvikelse, inte minst för han själv. Nu hoppas Hirvonen att han på nytt ska kunna utmana Sebastien Loeb om VM-titeln, precis som han gjorde säsongerna 2008 och 2009.
Efter fjolårets seger i Värmland gick det mesta snett, och det kulminerade med ett jättekrasch hemma i Finland förra sommaren.
– Mentalt påverkade det mig inte alls, försäkrar Mikko för Vi Bilägare. Det var mest tekniska orsaker som gjorde att min säsong blev spolierad. Nu är jag med på banan igen.
"En exceptionell tävling"
I Svenska Rallyt visade Hirvonen att han kommit över fjolårets misslyckande. Rutinen fällde avgörandet när han slutligen vann sekunddramat mot årets sensationsman, norrmannen Mads Östberg, 23, också han i Ford.
Stallchefen Malcolm Wilson kunde glädja sig åt en Ford-trippel eftersom Jari-Matti Latvala kom trea, och därefter följde tre Citroën-förare. Wilson drar inte för stora växlar på att Ford i nuläget skaffat sig ett övertag mot konkurrenten.
– Svenska Rallyt är en exceptionell tävling, liksom också Mexiko på hög höjd härnäst. Jag tror först vi får en bild av styrkeförhållandet när tredje VM-rallyt körs i Portugal.
Resultat Svenska Rallyt 2011:
1. Mikko Hirvonen, Ford, 3 timmar 23 minuter 56,6 sekunder
2. Mads Ostberg, Ford, + 6,5 sekunder
3. Jari-Matti Latvala, Ford, + 34,0 sekunder
4. Sebastien Ogier, Citroën, + 47,7 sekunder
5. Petter Solberg, Citroën, + 1 minut 31,2 sekunder
6. Sebastien Loeb, Citroën, + 2 minuter 30,3 sekunder
7. P-G Andersson, Ford, + 6 minuter 22,0 sekunder
8. Kimi Raikkonen, Citroën, + 7 minuter 02,3 sekunder
9. Matthew Wilson, Ford, + 10 minuter 11,5 sekunder
10. Khalid Al Qassimi, Ford, + 10 minuter 31,1 sekunder
Diskutera: Vad tycker du om Svenska Rallyt 2011?
Länkar
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Rally var bättre förr. 90-talets VOC-ljud är pörr!
Loebs bil bara surrar och smäller.
WRC och VOC låter rätt lika i uttal dock...
FORD regerar - körglada standardbilar som tydligen oxå kan utvecklas till rallyracers!
Ford rally och Ford original kan knappast jämföras.
Vad fanns det för konkurrens till Ford? Jo, bara ett märke till. Som kom högre upp än många av Fordarna.
Årets wrc-bilar låter betydligt mer och bättre än fjolårets. Nu när bilarna bantats på teknik och mer råa i mekanik och körteknik.
Trist är det dock att så få tillverkare ställer upp trotts det ny reglementet som skulle göra sporten billigare.
Med de nya mindre bilarna så kommer nog också roligare småbilar för gatubruk också! =D
Börje bilkunnig; Tvivlar starkt på din titel / namn.....har du provat hur kul o körglad en modern / ny Ford är? Skulle inte tro det med tanke på din inställning! Våga testa o kom igen sen!!
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.