Nästa artikel
Svenska Rallyt 2011: Tuffare jobb bakom ratten
Svenska Rallyt 2011

Svenska Rallyt 2011: Tuffare jobb bakom ratten

Publicerad 11 februari 2011 (uppdaterad 11 februari 2011)
Annan typ av växellåda och handväxel istället för paddlar. De nya reglerna i rally-VM gör att förarna får jobba hårdare.

De nya WRC-bilarna som VM-debuterar i Svenska Rallyt har blivit något mindre komplicerade. Mellandiffen som tidigare var elektronisk styrd är nu mekanisk och växellådan är av sekventiell typ, paddlarna har ersatts av en handväxel vid sidan av ratten.

– Oh ja, vi får jobba mycket hårdare än tidigare, förklarar fjolårets silvermedaljör Jari-Matti Latvala. När vi började testa kändes det konstigt i början eftersom vi under en rad av år vant oss vid den halvautomatiska lådan.

De nya bilarna med 1,6 liters turbomotor i stället för tvåliters går något långsammare på de riktigt snabba partierna, men i övrigt kommer inte publiken att märka någon skillnad.

– Vår bil uppträder också något mer nervöst när det går fort rakt fram, men det beror på kortare hjulbas, säger Ford-föraren.

Diskutera: Vad tycker du om det nya regelverket?

Länkar

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-02-11 10:03
Charles Darwin (ej verifierad)

Vilken TV-kanal är det som sänder?

#2 • Uppdaterat: 2011-02-11 12:38
Kenta W (ej verifierad)

Rally skulle förenklas ytterligare och bli mer bilkörning.

Och detta drabbar inte någon då det blir lika för alla.

Vad hände med det där att få bort smällbilarna och ersätta med bilar som låter fint och inte ger tinnitus?

#3 • Uppdaterat: 2011-02-11 15:29
S-E S (ej verifierad)

Förarna får jobba hårdare och stressas mera varmed risken för missttag/olyckor ökar. Är det för att tillfredsställa den del av åskådarna som vill se bilarna krascha som reglerna ändras eller? Trodde att man skulle använda modern teknik i dagens tävlingsbilar och inte att återgå till museumsutrustning. Dags att börja bygga "nya" 50-tals MG-ar till rallyfolket?

#4 • Uppdaterat: 2011-02-12 00:13
skoda prisvärd (ej verifierad)

tuffare jobb bakom ratten ? KÖRA TRADARE PÅ NORGE--------------------------

#5 • Uppdaterat: 2011-02-12 12:59
Bo Larsson (ej verifierad)

Helt rätt! Rally måste bli mer standardbilsbetonat. Det är ju det som sporten egentligen ska vara.

#6 • Uppdaterat: 2011-02-13 18:57
S-E S (ej verifierad)

Sporten ska väl vara att köra så fort som möjligt från A till B och hålla sig på vägen i en bil med utrustning som kan bli standard i morgondagens fordon. Det ska väl inte vara veteranbilsrally där man kör i keps, äppelknyckarbyxor och solglasögon?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.