Fiat har lanserat en helt ny generation av den ikoniska 500-modellen och den här gången dyker den enbart upp med eldrift. Den bensindrivna versionen ska fortfarande säljas men då får köparna nöja sig med gamla generationen 500 som lanserades redan 2007.
När nya Fiat 500e visades upp fanns den enbart i en särskild lanseringsversion med mycket utrustning och en prislapp på 409 900 kr. Det är 50 000 kr mer än konkurrenten Mini Cooper SE, även om utrustningen och räckviddssiffran skiljer sig åt.
Men det kommer billigare versioner av Fiat 500e. Nu har de svenska priserna släppts, och där framgår att den nya elbilen kostar från 261 900 kr (eller 201 900 kr efter elbilspremien på 60 000 kr).
Den allra billigaste versionen är Fiat 500e Action med 95 hk och 18,5 mils räckvidd. Då får köparna nöja sig med halogenstrålkastare, stålfälgar, manuell luftkonditionering och snabbladdning på 50 kW. Däremot ingår nyckelfri start och autobroms som kan upptäcka fotgängare.
Snabbare laddning och längre räckvidd
De allra flesta lär dock gå upp en nivå till utrustningsnivån Passion där köparna får starkare elmotor (118 hk) och längre räckvidd (32 mil) för 65 000 kr. Dessutom ingår infotainmentsystem med Apple Carplay, farthållare, snabbladdning på 85 kW och ett så kallat vinterpaket.
Utrustningspaketet Icon bjuder på automatisk klimatanläggning, större pekskärm med navigation, lättmetallfälgar, regnsensor och nyckelfri öppning av bilen. Merpriset är 15 000 kr.
Den högsta utrustningsnivån heter La Prima och kostar 43 000 kronor utöver Icon. Där ingår bland annat delbart baksäte, backkamera och 360-graderskamera med ”drönarvy”, bättre ljudsystem, trådlös mobilladdning, automatiska strålkastare, adaptiv farthållare, LED-strålkastare och laddbox.
Den som vill ha en bakdörr som öppnas i bakkant på högersidan får betala 20 000 kr extra för modellen 500e 3+1. Det finns även en cabrioletversion för ytterligare 5 000 kr. Vissa tillval kan även köpas till separat utan att köparen behöver gå upp en utrustningsnivå.
Läs också: Så står sig nya Fiat 500e mot konkurrenterna
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Jag har halogenstrålkastare, stålfälgar, manuell luftkonditionering på min bensinbil. Har aldrig upplevt det som något avgörande för att tvunget byta bil...
Visst kan man idka huvudräkning men varför inte istället skriva ut i reda pengar vad varje variant kostar - eller kommer det att låta lite för mycket för den bilen då ?
Jag tror att det känns bättre att variera sättet att skriva på än att rapa upp priser efter varandra. Man har dessutom en grundkostnad för att få en bil. Funktioner kostar extra. Tillräckligt många funktioner så byter bilen namn..
En liten dyr Fiat elbil, med kort räckvidd. Ingen höjdare.
200 kkr för en elbil är väl inte speciellt dyrt Carl? Troligtvis finns det nån form av rabatt på listpriset med man kan förhandla sig till.
Och då 500:an nog ofta används som stadsbil eller andrabil så räcker säkert räckvidden för de flesta inom den huvudsakliga kundgruppen.
Det är ju inte optimerat för långturer. Men med snabbladdning på 50 eller 85kW funkar det alldeles utmärkt på enstaka längre körningar. Mycket positivt att det blir fler och fler modeller, versioner och prisnivåer att välja mellan. Många hushåll kan amortera lånet till en Fiat för samma pengar de brukade tanka avgasbilen för.
Om privatleasing hamnar under 2500kr per månad tror denna kommer stt bli en succé!
Riktigt bra pris för en ”livsstilsbil” skulle jag vilka säga. Tror det kan bli en storsäljare.
Så bilen kostar 200 tusen i snikvariant som Svenskar inte vil ha. Så man får köpa ett utrustningspaket som av en slump kostar lika mkt som elbils bonusen.
Fiat är inte det första märket man vill ha.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.