Audis första modell i den nya elbilssatsningen är suven e-tron, som blivit ganska populär i Sverige – nästan 2 100 exemplar har registrerats och modellen vann även Vi Bilägares test mot tre eldrivna konkurrenter.
Nu börjar Audi sälja en snabbare prestandaversion av e-tron och coupévarianten e-tron Sportback.
De nya modellerna heter ”S” i efternamn och ska bjuda på en hel del förbättringar när det gäller chassi och köregenskaper. Båda modellerna har tre elmotorer – en på framaxeln och två på bakaxeln – och det finns även så kallad aktiv och helt variabel momentfördelning på bakaxeln (”torque vectoring” på engelska) vilket innebär att systemet kan fördela ut kraften till det bakhjul som har bäst fäste för säkrare och roligare köregenskaper framför allt i kurvor.
”Känslan är mer bakhjulsbetonad och sportigare till sin karaktär”, skriver Audi i ett pressmeddelande, och lägger till att S-modellerna även har progressiv styrning, anpassat chassi, adaptiv sportluftfjädring, 20-tumshjul, svartlackerade bromsok, större luftintag, diffusor bak, breddade hjulhus samt backspegelhus i aluminium.
Audi e-tron S och e-tron Sportback S har ett så kallat ”boostläge” som tillåter upp till 496 hästkrafter och 973 Nm under åtta sekunder. 0–100 km/tim går på 4,5 sekunder och toppfarten begränsas till 210 km/tim.
Batteriet på 95 kWh (varav 86 kWh är användbart, resten används som buffert) och ger en räckvidd på 36 mil i WLTP-körcykeln. ”Vanliga” Audi e-tron 55 quattro kommer som längst 43,6 mil på en laddning och e-tron Sportback 55 quattro kommer 44,5 mil.
Audi e-tron S kostar från 1 100 000 kronor och Audi e-tron Sportback S går loss på 1 128 000 kronor. Merpriset jämfört med e-tron 55 quattro och e-tron Sportback 55 quattro är 198 500 kronor.
Lanseringen i Europa sker under hösten 2020.
Läs också: Stort test av fyra elsuvar – med en tydlig vinnare
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Materialet av denna SUV går det att bygga tre vanlig mindre elbilar som per bil klarar av 25 mil. Det borde införa begränsningar för biltillverkare, får en modell ta hur mycket resurser som helst?
Samt att det krävs 3 gånger så stort kapital för att köpa en dylik bil.
70% av allt nybildat kapital kommer fortfarande från fossilbaserad verksamhet.
Jaja, jag kommer ju ändå bara se den där bilen i backspegeln... (vad är det för nytta med en potensförstärkare om personen aldrig kommer till..)
En Audi elbil för 1 100 000, ingen folkvagn precis.
Carl: Om du har missat det så är VAG:s olika märken profilerade mot olika kundgrupper.
Styggavargen, det avspeglas ju också i priset. Den kostar ju som 3 vanliga mindre elbilar.
Men jag har väldigt svårt att se poängen med en crossover som är lite sportigare än den vanliga men med kortare räckvidd och 200tkr högre pris. Ett av den "vanliga" modellens främsta företräden är ju att den är bekväm, och vill man köra sportigt köper man väl inte en crossover?
Svårt att se att en stor och tung bil med mycket luftmotstånd, skulle passa bra som elbil.
Klart att man kommer att se sin E-tron i backspegeln, när man lämnat den på verkstaden för ännu någon åtgärd och man själv åker därifrån i en lånebil.
https://youtu.be/IOPFiR4pIhc
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.