Två svenska bilrariteter går under klubban hos Stockholms Auktionsverk. Båda är tillverkade under 1900-talets första hälft och härrör från en samling som Jan Westas från Äppelbo i Dalarna lämnat efter sig.
Äldst är en Scania-Vabis typ I som byggdes i 305 exemplar mellan 1914 och 1925. Bilen som ropas ut kräver renovering men ägarförteckning, ritningar och vissa lösa delar ingår. Under 2009 kördes bilen en kortare sträcka.
Lite yngre är den Volvo typ Lv 60 som också auktioneras ut. Lastbilen tillverkades 1931 och auktionsfirman beskriver skicket som ”mycket gott”. 2 970 bilar byggdes från 1929 till 1932 och just det här exemplaret har körts fram till i fjol.
Båda veteranbilarna får ett utropspris på mellan 150 000 och 200 000 kronor.
Diskutera: Vad tycker du om bilarna som auktioneras ut?
1. Hyundai är inte bara en av testbilarna här, vi har ju också vårt långtestexemplar att dra erfarenhet av. Dugligheten till vardags är nog största fördelen med Kona Electric. Bilen bevisar att det går att köra elbil till lägre pris än Teslamodellernas, utan egentliga räckviddskompromisser och med många vardagsegenskaper som är ungefär som alla vant sig vid i ”fossilbilar”. Kona har dessutom ovanligt säkra köregenskaper och känns alert att hantera, inte minst tack vare accelerationen och väghållningen. Fjädringen är hård, ljudnivån alltför hög och utrymmena i skralaste laget, i övrigt en övertygande bil. Det blir spännande att se om och i så fall hur mycket den som biltyp liknande VW ID.3 justerar ribban vad det lider.
2. Kia är det mesta som i Hyundai, en klart duglig elbil överlag. Den mer högbyggda karossen och en lite mjukare fjädring är klara plus, liksom trivsam finish. Risk för märkeskannibalism föreligger eftersom Kia Niro EV är rymligare och bara måttligt dyrare.
3. Nissan Leaf med 62 kW-batteriet är ett välkommet tillskott och gör bilen till ett klart men dyrare alternativ. Nästan lika bra räckvidd som Kona/e-Soul och lite bättre utrymmen. Köregenskaperna är klart sämre än sydkoreanernas, helhetsintrycket splittrat.
Kommentar från Christian Ellmark, testförare: Det mest bestående intrycket av testbilarna är den långa laddtiden. Ingen i trion tilltalar mig personligen. Nissan Leaf ser modern ut, men är omodern både att köra och att sitta i. Kia e-Soul är okej på flera punkter, men designen avskräcker. Mitt val, om jag tvingades välja någon av dessa, blir utan tvekan Hyundai Kona. Sittkomforten är acceptabel och väghållningen vassare än vad man först kan tro. Tyvärr är Kona både dyr och trång.
Kommentar från Calle Carlquist, testledare: Hyundai och Kia är just nu marknadens bästa exempel på hyfsat överkomliga elbilar som fungerar till vardags. Båda har tillräcklig räckvidd och mestadels bra funktioner, båda är kvicka och rätt kul att ratta. Jag skulle välja Hyundai en hårsmån före Kia, trots att Kona är bullrig och att jag helst skulle önska en rymligare bil, gärna en riktig kombi. Nissan är bitvis rymligare än de andra, i övrigt är Leaf oinspirerad och undanmanöveregenskaperna är undermåliga.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Det här borde ju vara perfekta bilar för de som alltid bråkar om att det är för mycket elektronik på de moderna bilarna.
Dessa är ju till och med enklare utrustade än Dacia fast förstås mer praktiska och säkert hållbarare.
Utmärkt förslag, Saabnisse, men det faller på 2 detaljer har jag förstått. de har varken strålkastarrengöring eller sidolister, tydligen de viktigaste funktionerna på en bil för att det ska vara en "dealbreaker"...
Och volvon är utrustad med vindrutetorkare dessutom. Maken till dekadens!
Dags för herr Diits att städa lite i sandlådan ser jag.
Krav på inloggning hjälpte visst inte precis om jag gissade.
Volvon är på alla sätt olämplig att ha som bruksbil. Säkerhet, komfort, bränsleförbrukning, reservdelstillgång, sittplatser, miljö...
Att den saknar strålkastarrengöring kan förlåtas på en såhär gammal bil. Behövdes det ens i dåtidens trafik? Inte heller sidolister fyller någon funktion på denna biltyp, inte ens estetiskt. Det skulle bara se konstigt ut. Och så få bilar det fanns då gör sidolister nästan onödigt. Men trots liten trafik på sin tid så är den försedd med stänkskydd bak.
Men en sanning är att dagens bilar i regel är för komplicerade. Bara för att man kör en modern bil behöver man inte försvara allt med den. Det gör inte jag.
Och att vissa tillverkare sparar in på strålkastarrengöring, bromsskivor runtom och sidolister är kaos, det satt standard på farsans Volvo från 1974! Viktiga saker satt där men kärringprylar som t ex elhissar behövde man inte betala för om man inte ville.
Och vissa som skriver här borde ha en bruksanvisning för att förstå ironi....
Detta äro tyvärr icke ironi ifrån dem.
De är blåsta...
Jahå, så smällde jag föraredörren i grannbilen!
Men han hade skyddlist så han slapp skylla sig själv och inga skador blifva det.
Listen tog emot smällen trots att det är en nyare och helt annorlunda bil än min.
Saabnisse: ironiskt nog (!) är det forumets störste svammeltomte som helt plötsligt blir stött, dessutom...
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.