Det forskas mycket kring nya batterityper som ska ge elbilarna bättre prestanda och längre räckvidd.
Ett exempel är så kallade litiumsvavelbatterier som ska vara billigare och lättare att tillverka på ett ansvarsfullt sätt och med lägre miljöpåverkan än med dagens litiumjonbatterier. De ska även ha bättre prestanda i kallt väder och större energiinnehåll.
Problemet är att llitiumsvavelbatterier tappar mer kapacitet över tid och därför åldras snabbare. Men nu har forskare vid Uppsala universitet upptäckt var ”flaskhalsen” ligger, vilket kan göra problemen enklare att lösa.
”Det handlar om att identifiera flaskhalsarna”
Forskarna har hittat vilken sorts reaktion som begränsar prestandan i batteriets svavelelektrod, bland annat genom att använda röntgenanalys
– Det är genom kunskap om tillkortakommanden som vi kan utveckla nya strategier och nya material för att förbättra batteriernas prestanda. Det handlar om att identifiera de här flaskhalsarna, för att kunna ta nästa steg, säger Daniel Brandell, professor i materialkemi vid Uppsala universitet.
Kommentarer till artikeln (0)
Läs kommentarer och diskuteraGenom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.