Nästa artikel
Svart eller silver på nya Saabarna
Nyheter

Svart eller silver på nya Saabarna

Publicerad 9 december 2013 (uppdaterad 9 december 2013)
Vilken färg som helst, så länge den är svart eller silver. När Saab drar igång bilförsäljningen på tisdag är det två färger som gäller.

Saabs ägare Nevs gör sig redo att starta försäljningen av nytillverkade 9-3. Den som vill ha ett av de första exemplaren kan lägga sin order från och med 14.00 på tisdag. Bilarna säljs inte hos vanliga återförsäljare, det är internetförsäljning som gäller. Leveranserna påbörjas under våren och bilarna hämtas vid fabriken i Trollhättan.

Den fullständiga specifikationen, med siffror för bland annat bränsleförbrukning, presenteras i samband med försäljningsstarten. Vi Bilägare kan dock berätta att bilarna kommer att säljas i snarlika, välutrustade utföranden. Det bilköparna får välja mellan är manuell eller automatisk växellåda, och svart lack eller silvermetallic.

Fler färger blir tillgängliga i ett senare skede.

Mikael Östlund, presschef på Nevs, säger till Vi Bilägare att det är en begränsad upplaga som ska säljas. Hur många bilar det rör sig om vill han däremot inte precisera.

Vilken efterfrågan räknar ni med?
– Vi har märkt av en efterfrågan. Det är en bra bil, det är erkänt hög kvalitet sedan tidigare och vi hoppas givetvis att vi kan sälja bilarna, säger Mikael Östlund.

Nevs har dock bara tillstånd att sälja 1 000 exemplar per år av 9-3 inom EU. Det har att göra med att modellen i sitt nuvarande utförande inte klarar kraven som gäller skyddet vid kollisioner med gående, men ett nytt fotgängarskydd är under utveckling.

– Det är något vi håller på att ta fram och kommer att ha, men vi har det inte i dag, säger Mikael Östlund.

Priset för årsmodell 2014 av 9-3 Aero Sedan är 279 000 kronor. Automatlåda kostar 10 000 kronor extra. Tre års fri service, tre års vagnskadegaranti, två års vägassistans och vinterhjul ingår. Det gör också besök i fabriken och på Saabs bilmuseum.

Diskutera: 279 000 kronor för en ny Saab 9-3. Bra eller dålig affär?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-12-09 12:42
Mattse

Dålig affär,
så länge bilen inte klarar kraven som gäller skyddet vid kollisioner med gående.

Bra affär,
för egoister som vill visa upp att de skiter i sina medtrafikanter och då främst gående.

#2 • Uppdaterat: 2013-12-09 13:30
Gunnar Lindberg

Vet någon vad priset var på motsvarande Saab före konkursen?

#3 • Uppdaterat: 2013-12-09 14:46
Gäst (ej verifierad)

Enligt SaabsUnited kostade en ungefärligt lika utrustad 9-3 av sista årsmodellen ca 20.000 mer.

#4 • Uppdaterat: 2013-12-09 15:03
Leffe

Uppgivet pris av Rålle kan nog stämma ganska bra vid en snabb titt på vad priset låg på innnan konkursen. Inget att yvas över, det är nog ett konkurensmässigt pris med tanke på vad du får för pengarna och i en jämförelse med Audi, BMW och Volvo där jag tycker att Saab skall ställas emot. Men nu kommer säkert alla dysterkvistar, bilhandlare och dödgrävare att skrika i högan sky.

#5 • Uppdaterat: 2013-12-09 15:30
Mistro

Så alla som äger en bil äldre än 2002 skiter alltså i sina medtrafikanter "Mattse" ?

Rent ekonomiskt är det nog inte den bästa affären och nog tycker jag att priset kanske borde vara lägre än 20.000kr mindre än tidigare?
Att jämföra bilen med premiumbilar duger inte då den inte platsar där längre. Anser inte ens att bilen duger att jämföras med t.e.x Renault. ( även om jag då trampar på en del ömma tår ) och det har inget med bisterhet att göra.
Det är en mördande konkurens som råder och inte ens 5 stjärniga bilar duger idag åt motorjournalisterna,..långt mindre då en Saab skapad under dessa förutsättningar.

Den som tvunget måste ha en Saab årgång -14 kan ju bara raskt beställa en och är man då nöjd med detta själv så varför inte?

#6 • Uppdaterat: 2013-12-09 15:38
Irvor

Detta är bara starten.
Det ska bli intressant att se vad som kommer längre fram, när inte GM är med o blockerar hela tiden.

#7 • Uppdaterat: 2013-12-09 15:45
VW Polo 2012

Det var som tusan. Och jag som ville ha röd. Följer det med ratt?

#8 • Uppdaterat: 2013-12-09 16:12
saabnisse

Det är givetvis ett rent företagsekonomiskt beslut att enbart erbjuda de här två tråkfärgerna, men det är kanske likadant nu som 1947 när Saab köpte upp felaktig grön färg från försvaret, det hade levererats blank istället för matt!
Alla Saab 92 som kom 1950 blev gröna.
Här har man ju ändå lyxat till det med en färg till!

Ändå tycker jag det är fel strategi, det fick Henry Ford inse 1923 då han var tvungen att erbjuda modell T i fler färger, många hade tröttnat på den svarta långt tidigare och målat om den och de med mera pengar valde en riktig bil ;-)
Samma sak hände med Saab 92, redan efter ett par år kunde den beställas i fler färger.
Men jag tror att det snart kommer att bli lika här, den här bilen är snygg i vitt!

#9 • Uppdaterat: 2013-12-09 16:21
Pender

Om Rålle G:s prisuppgift är riktig, så tycker jag nog dagens pris är ok. Räkna med att man kunde få minst 20.000 rabatt på gamla listpriset. Men den nya kommer med vinterhjul och service. Tror inte den är prissatt främst för att konkurrera i sin klass. Utan för vad man tror entusiaster är villiga att betala. Stämmer dessutom tillverkarens påstående om extra omsorg vid skruvihopet, så kanske det är ett riktigt bra pris.

#a • Uppdaterat: 2013-12-09 18:32
kingking

Vem tycket att 20.000 mindre än tidigare är en bra affär? Jo den som inte fattade att man kunde få upp till 15% rabatt på listpriset ifall man var företagare annars absolut 10%. Dessutom fanns en återförsäljarkår med fullvärdiga verkstäder som tog hand om ev. garantiåtaganden - och bilen byggdes i en fungerande bilfabrik. Inget av detta finns nu mer än ett pris som sägs vara ungefär 20.000 lägre än bruttopriset. Det viktigaste av allt är sedan följande: Vad är den värd som begagnad? SUG PÅ DEN!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.