Allt färre bilmärken säljer modeller som går att tanka med gas. Mercedes och Volvo är två stora tillverkare som de senaste åren helt lagt ned tillverkningen av gasdrivna bilar för att istället fokusera på eldrift.
Men för den som inte har möjlighet att köpa en elbil eller laddhybrid kan en bil som tankas med biogas vara ett mycket smart miljöval rent utsläppsmässigt.
Läs också: Volkswagen ser slutet för gasbilarna: "Förödande"
Suzuki är ett av få märken som fortfarande säljer gasbilar och nu kommer två intressanta nyheter. Det handlar om de fyrhjulsdrivna suvarna Suzuki Vitara och S-Cross som båda lanseras som gashybrider.
Bilarna är så kallade mildhybrider med 48-voltsteknik och ett litiumjonbatteri på 10 Ah. Hybridsystemet kan gå in och hjälpa till med accelerationen, men framför allt ta tillvara energin som uppstår vid inbromsning och som annars hade gått till spillo.
Det ska enligt Suzuki sänka utsläppen i WLTP-körcykeln med 20 procent.
Priserna för Suzuki Vitara 1,4 Boosterjet Hybrid Biogas Allgrip börjar på 323 900 kronor, ett prispåslag på mellan 46 000 och 66 000 kronor beroende på utrustningsversion jämfört med den vanliga bensindrivna varianten.
Suzuki S-Cross 1,4 Boosterjet Hybrid Biogas kostar från 325 900 kronor vilket är mellan 41 000 och 66 000 kronor mer än den vanliga 1,4-litersversionen utan biogasdrift.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Helt onödigt, detta tjänar ingen på... inte miljön i alla fall eftersom mer resurser krävs för att bygga bilen. Varför satsar de inte på en helt vanlig elbil istället?
Bra att det finns gasbilar att köpa !!!
Styggavargen: vad tror du det går mest resurser till; att bygga en elbil eller en gasbil?
Själv så fortsätter jag att köra de gamla gasbilarna jag har eftersom det saknas nya alternativ. Tyvärr så tror jag Suzuki straffar ut sig med prispåslaget.
Volvo: starta produktionen av Bi-fuel igen!
Intressant som står om gasdrift på Suzukis svenska nätsida: "Gassystemet är utvecklat, designat och anpassat speciellt för det svenska klimatet av KonveGas i Sverige".
Tyvärr får man alltför lite får pengarna om man köper dessa bilmodeller. Jag har vid flera tillfällen varit intresserad och provkört men de föll till föga inte minst vid provkörning vintertid när de tvärtom borde ha kraftiga fördelar p g a sin 4wd men den hjälpte tyvärr inte till att kompensera övriga brister. Man skall nog vara närmast överentusiastisk över gasdrift om man lägger sina surt förvärvade slantar på dessa bilmodeller, tyvärr.
Det är KonveGas som konverterar bilarna i Sverige, det är alltså inte en fabrikskomvertering. KonveGas konverterar flera märken.
Gasbilar är ett bra miljöval men krånglet med tankar, besiktning och liknande gör det hela lite omständigt. Andrahandsvärdet på gasbilar är ju erkänt uselt. Om man ska köpa ny bil tror jag mer på el men som begagnad behöver inte gas vara fel.
Gas har ju som sagt en del praktiska nackdelar. Men sett över livscykeln har biogas bättre CO2 än elbilar i väldigt många länder pga den usla elmixen många har, enligt dom beräkningar jag sett. Så för miljön är det bra, för andrahandsvärdet är gasbilar kanske mindre bra, speciellt om påslaget är så saftigt.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.