Nästa artikel
Suzuki Jimny gör comeback – nu utan baksäte
Nyheter

Suzuki Jimny gör comeback – nu utan baksäte

Publicerad 21 juni 2021
Suzuki skruvar upp priset och monterar bort baksätet i boxiga terrängikonen Jimny.

Den lilla terrängbilen Suzuki Jimny gjorde succé när den lanserades i sin nya generation. I flera länder sålde den slut på bara några minuter när bokningen på nätet öppnade.

Även i Sverige tog årets tilldelning snabbt slut. Efter att ha varit borta från marknaden under en tid gör Suzuki Jimny nu comeback. Den nya versionen heter Jimny Torakku, vilket betyder lastbil på japanska.

Det är ingen slump. Suzuki Jimny blir nämligen av med baksätet vid nylanseringen vilket klassar den som lätt lastbil. Den går dock att köpa av både privatpersoner och företag.

Att baksätet försvinner kanske inte är någon stor affär för köparna. Det var ändå inte särskilt rymligt, enligt vår provförare.

”Det är tvåsitsigt, knappt det. Stolarna kan skjutas fram för att underlätta insteget men passagerarna behöver göra en uttalad fällknivsrörelse för att komma på plats”, skrev Anders Helgesson i vår provkörning.

Att baksätet försvinner kanske inte är någon stor affär för köparna

Förra året kom beskedet att Suzuki Jimny eventuellt kunde tas bort helt från det europeiska modellprogrammet. Så blev det inte, men hög efterfrågan och kapacitetsbrist i fabriken gjorde att volymerna blev små.

Senare under året lanserades Jimny som lätt lastbil i vissa länder, och det är alltså den versionen som nu kommer till Sverige. Att sälja bilen som lätt lastbil innebär inte att bilen kommer undan bonus/malus-skatten, men däremot att Suzuki inte behöver klara lika tuffa utsläppskrav på EU-nivå.

Suzuki Jimny Torakku får 33 liter större bagageutrymme och 35 kilo högre maxlast än i föregångaren med baksäte. Dessutom får modellen en större 1,5-litersmotor med mer vridmoment.

Prislappen hamnar på 214 900 kr, vilket är 25 000 kr mer än när Jimny lanserades sommaren 2019. Dessutom drabbas köparna av en årsskatt på hela 10 316 kr per år under de första tre åren på grund av den höga förbrukningen.

Läs också: Vi provkör nya Suzuki Jimny: ”En kavat krabat”

Ämnen i artikeln

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.