Nästa artikel
Suzuki Jimny lever vidare tack vare klurigt knep
Nyheter

Suzuki Jimny lever vidare tack vare klurigt knep

Publicerad 10 september 2020
Suzuki tar inte till någon hybridteknik för att sänka utsläppen i lilla terrängbilen Jimny. Istället används ett annat knep.

De nya utsläppskraven ställer till en hel del problem för biltillverkarna. Ett exempel är att samtliga modeller och versioner måste ha specifika siffror för utsläpp och förbrukning enligt den nya WLTP-körcykeln, något som tar mycket resurser.

Ett annat exempel är att vissa modeller helt enkelt kan försvinna. Suzukis klassiska modellnamn Jimny var tidigare i farozonen eftersom utsläppen är för höga och därmed drar upp märkets snittsiffra för koldioxidutsläpp för mycket.

Modellen har ett koldioxidutsläpp på upp till 170 gram per kilometer vilket ger en fordonsskatt på upp till 7 300 kronor om året under de första tre åren – ganska mycket i förhållande till bilens pris och storlek.

Klassas som lätt lastbil

Men nu har Suzuki hittat på en lösning som gör att Jimny kommer leva vidare ett tag till. Planen går ut på att från och med nästa år klassa bilen som lätt lastbil istället för personbil och därmed komma undan vissa utlsäppskrav. Lätta lastbilar behöver nämligen bara nå ett koldioxidsnitt på 147 gram per kilometer istället för 95 gram för personbilar.

För att bilen ska få klassas som lätt lastbil försvinner baksätet, så Suzuki Jimny blir strikt tvåsitsig. Däremot ökar bagageutrymmet en aning.

Suzuki Jimny ska gå att beställa som lätt lastbil i Sverige i januari, bekräftar märkets svenska informationschef Håkan Engström för Vi Bilägare.

Läs också: Suzuki Jimny hänger löst – hotas av tuffa straffskatten

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-09-10 17:15
Carl Trefalt

Smart, men bara 2 sitsar.

#2 • Uppdaterat: 2020-09-10 20:27
saabnisse

Vad hindrar att man monterar ett baksäte efter leverans?

#3 • Uppdaterat: 2020-09-11 08:46
skarj

Knappast något hinder, men varken besiktningen eller polisen lär ge "dig" någon klapp på axeln, det är helt enkelt olagligt, bilen är inte tyda för mer än 2 personer. Om Suzuki slänger in en soffa fram och Okar bilen för 3 personer, har man ett bättre läge.

#4 • Uppdaterat: 2020-09-11 09:04
saabnisse

skarj, inför besiktningen är det ju bara att lyfta ur baksätet och några poliskontroller av detta lär inte komma att existera!

#5 • Uppdaterat: 2020-09-14 09:36
Ismo Niiranen

Går att regga en lättlastbil med baksäte, eller få dispens.
Har haft en Dodge VAN som reggad lastbil och 3st baksäten, har just nu en Dodge B250 1985a reggad med 2 säten fram och dispens för 3 säten och 1 soffa bak.. Dock står tomt idag.
Krav på lastgaller finns inte längre.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.