För tredje året i rad fortsätter koldioxidutsläppen från nya bilar inom EU att öka, enligt nya siffror från Europeiska miljöbyrån.
– Jag ser det som väldigt problematiskt. På en övergripande nivå behöver vi gå mot nollutsläpp från bilar, både nysålda och generellt, för att kunna nå Parisavtalet, säger Frances Sprei, forskare i hållbar mobilitet på Chalmers, till Ekot.
Ökningen av koldioxidutsläpp från personbilar inom EU låg på drygt en procent mellan 2018 och 2019.
Även om många bilköpare börjar överväga elbilar och laddhybrider säljs det fortfarande betydligt fler bilar med enbart förbränningsmotor, och många bilköpare väljer nu att överge dieselbilar för bensinbilar. Det ger högre koldioxidutsläpp.
Läs också: Efter coronadippen: Nu ökar utsläppen i Europa
En annan viktig anledning är att allt fler bilköpare väljer en högbyggd suv istället för en vanlig halvkombi eller kombi. Suvarnas högre tjänstevikt och luftmotstånd driver upp förbrukningen och därmed även utsläppen.
Siffrorna innebär även att det blir svårare för biltillverkarna att klara EU:s nya utsläppskrav på 95 gram koldioxid per kilometer.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
SUV måste stoppas i fabriken, sluta tillverka dem och satsa på energisnåla elbilar (vanlig kaross). Folk är inte rationella i sitt bilköp, det har spårat ur för länge sedan. Bilar med höga utsläpp med dagens mått, blir väldigt kalla som begagnade vilket innebär att vi bygger en massa bilar som sedan ingen vill ha efter 3-5 år. Detta slukar massor med energi och resurser.
Man kan knappast förvänta sig att bilköparna ska göra förnuftiga val.
"Förnuft är bortkastat på de oförnuftiga", däri ligger orsaken till mycket destruktivt.
Jag tycker att journalisterna ska lära sej svenska innan de skriver inläggen. " Ökningen av koldioxidutsläpp inom EU låg på drygt en procent mellan 2019 och 2018" slut citat. För det första kom, så vitt jag vet, 2018 före 2019 och dessutom fanns absolut ingen tid mellan dessa år. SKÄRPNING!!
Köp "liten" bil, typ Golfklass.
Gjorde jag...men attans...utsläppen ökade....men sååå mycket roligare det blev :-)
Shogun, varför göra lite när du hade kunnat gjort mycket mer?
Du kunde ha valt en Corolla Touring HSD istället och sänkt dina utsläpp mer
Detta är framförallt resultatet av hetsjakten på dieselmotorer som har sin givna plats i en Högbygd SUV. Så det är media och politiker som fått det precis som dom velat, utan att förutspå konsekvensen av det hela.
Men NOX utsläppen måste ju ha gått ner, det var ju liksom hela grejen......
Guran, utsläppen sänks inte med diesel i en SUV.. det blir mer eller mindre ett nollsummespel mot en motsvarande vanlig bil med bensinmotor. Sedan förstår jag inte varför vi generellt kör omkring i onödigt stora bilar.. samt bilar med fyrhjulsdrift mm som driver upp förbrukningen. Även om bilar snart blir eldrivna så kvarstår problemet, vi använder allt mer energi som i slutändan producerar utsläpp. För mig är en lagom stor bil någonstans mellan 4.5-4.7 meter lång, då blir bilen inte för liten.. och inte stor och klumpig att hantera. Småbilar har jag aldrig gillat, och inte för stora bilar heller.
Suvarna får förbjudas, det är det ända som hjälper.
Detta kommer att sköta sig själv. Någon gång på slutet av 70-talet eller början på 80-talet fick man här för sig att man skulle ha SUV-liknande stora bilar som man hade i Amerika. (Allt i Amerika skulle efterapas här). När då bensinen blev dyrare ville de flesta bli av med åbäkena vilket gjorde att de föll som en sten i pris, gick inte att sälja och hamnade på skrotfirmorna.
För mig är en lagom bil drygt 420 cm. Så stora och onödiga bilar som styggavargen har känns helt fel.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.