Med LIV-2 siktar SsangYong mot det lyxiga skiktet. Produktionsmodellen kommer 2017.
Nu har koreanska biltillverkaren SsangYong visat upp vad som kan vara en försmak på nästa generations stora suv Rexton, eller kanske rentav en helt ny bilmodell. Till bilsalongen i Paris tog man med sig konceptet LIV-2 och tanken är att det ska bli en produktionsmodell inom kort.
– Med Tivoli och XLV har SsangYong visat sin förmåga att designa och tillverka en helt ny bil från grunden på rekordtid. Vi kommer att göra det igen, denna gång med en ny stor suv som kommer att lanseras nästa år, säger Johng-sik Choi, vd på SsangYong.
LIV står för Limitless Interface Vehicle och ska bli SsangYongs nästa flaggskepp. Körkänslan ska enligt biltillverkaren vara likt en lyxig limousin. Orden ”lyx” och ”premium” dyker upp titt som tätt i pressmeddelandet. LIV-2 är 4,8 meter lång, och 1,96 meter bred. Under huven sitter antingen en fyrcylindrig dieselmotor på 2,2 liter, kopplad till en sjuväxlad automatlåda från Mercedes-Benz, eller en tvåliters bensinfyra med turbo.
Diskutera: Vad tycker du om SsangYong LIV-2?
– Med Tivoli och XLV har SsangYong visat sin förmåga att designa och tillverka en helt ny bil från grunden på rekordtid. Vi kommer att göra det igen, denna gång med en ny stor suv som kommer att lanseras nästa år, säger Johng-sik Choi, vd på SsangYong.
LIV står för Limitless Interface Vehicle och ska bli SsangYongs nästa flaggskepp. Körkänslan ska enligt biltillverkaren vara likt en lyxig limousin. Orden ”lyx” och ”premium” dyker upp titt som tätt i pressmeddelandet. LIV-2 är 4,8 meter lång, och 1,96 meter bred. Under huven sitter antingen en fyrcylindrig dieselmotor på 2,2 liter, kopplad till en sjuväxlad automatlåda från Mercedes-Benz, eller en tvåliters bensinfyra med turbo.
Diskutera: Vad tycker du om SsangYong LIV-2?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
De har väl lika stor chans till premium som Volvo har.
Tro om dom kommer att sluta med att sätta dekaler på sina centrumkåpor också, billigare lösning får man leta efter. Och här kommer ett tillägg kl17:35 efter det jag sätt att jag fått en "bromsa" , tro om hen gillar billiga dekaler. Och efter detta kommer det väl mer bromsa, eller skriv gärna och förklara ;)
SsangYong o SAAB.....Det ena luftslottet efter det andra.
Rekordtid o andra superlativ och ingen människa vet vad fan det är för bilar.
Denna bilen är hög ful o klumpig, tio år efter i tiden.
Till att börja med borde dom nog byta namn om dom ska säljas i Europa. SsangYong "smakar" inte bra och är ett namn som nog bara funkar i Asien. Hyundai och Kia, som är från samma land, låter bättre. Designen börjar ju gå åt rätt håll, efter en fruktansvärd start, även om dom fortfarande inte vinner några skönhetspriser. Men vem vet, med drivlina från Mercedes kanske dom kan öka i popularitet framöver...
Jag betvivlar inte kvaliteten i de här bilarna men för att man ska etablera sig på riktigt så måste det finnas "några" försäljningsställen och verkstäder till att börja med...
På tal om udda märken. Undrar hur det går med Qoros och deras etablering i Europa?
Äntligen!!!
SsangYong MUST DIE!
Tillverkaren misslyckades att ha stabilt reservdelar leverans till Sverige (och kanske andra EU länder). Människor som köpte SsangYong hade flera månader långa garantireparationer!
ALDRIG KÖP SSANGYONG!
Det är inte tillverkaren som ska se till svara för reservdelar i Sverige, det är representantens sak.
Undrar förstås vad vanliga familjer skall köpa när alla bilmärken är premium.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.