XLV till höger och SIV-2 till vänster.
SsangYong tar med sig en förlängd version av Tivoli och mildhybriden SIV-2 till Genève.
Det blir par i premiärer från SsangYong på årets bilsalong i Genève. Bilföretaget visar en försmak om vad som komma skall med mörka bilder på produktionsmodellen Tivoli XLV och konceptet SIV-2.
XLV är som namnet antyder en förlängd version av kompaktsuven Tivoli. Karossen är förlängd med 235 millimeter bakom C-stolpen, vilket ger en lastkapacitet på 720 liter. Motorn är på 1,6 liter och antingen diesel- eller bensindriven. Växellådan är antingen sexväxlad manuell eller sexstegad automat och drivningen sker på antingen två eller fyra hjul.
SIV-2-konceptet är en vidareutveckling av SIV-1 från 2013. Den ska föregå en produktionsmodell som ”kommer att bli strategiskt viktig för SsangYong”, står det i pressmeddelandet. Det är en drivlina av mildhybridtyp på 48V som drivs av en 1,5-liters turboladdad bensinmotor kombinerad med en elmotor på 10 kW kopplad till ett litiumjonbatteri.
Diskutera: Vad tycker du om SsangYong Tivoli XLV och SIV-2?
XLV är som namnet antyder en förlängd version av kompaktsuven Tivoli. Karossen är förlängd med 235 millimeter bakom C-stolpen, vilket ger en lastkapacitet på 720 liter. Motorn är på 1,6 liter och antingen diesel- eller bensindriven. Växellådan är antingen sexväxlad manuell eller sexstegad automat och drivningen sker på antingen två eller fyra hjul.
SIV-2-konceptet är en vidareutveckling av SIV-1 från 2013. Den ska föregå en produktionsmodell som ”kommer att bli strategiskt viktig för SsangYong”, står det i pressmeddelandet. Det är en drivlina av mildhybridtyp på 48V som drivs av en 1,5-liters turboladdad bensinmotor kombinerad med en elmotor på 10 kW kopplad till ett litiumjonbatteri.
Diskutera: Vad tycker du om SsangYong Tivoli XLV och SIV-2?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
SsanYong fortsätter släppa lite mer ordinärt designade bilar, nästan lite tråkigt när man tänker på dess halvgalna designhistoria...
https://en.wikipedia.org/wiki/SsangYong_Rodius
Ja, Rodius var ju väldigt vanlig som Taxi i bl.a. Stockholm under andra halvan av 00-talet. Nuförtiden är det väldigt ovanligt att se en SsangYong oavsett modell överhuvudtaget. Märket finns ju representerat i landet, men försäljningen lär vara oerhört blygsam.
Hej Tobo ! "Rodius var ju väldigt vanlig som Taxi i bl.a. Stockholm" Där tog du väl i, i alla fall :)
Blev lite nyfiken på SsangYong som sedan 2011 ägs av Indiska Mahindra.
Mahindra i sin tur äger ju Pininfarina så dom har ju lite design inom Mahindra Group iallfall.
Mahindra licenstillverkar tydligen Jeep och Dacia Logan i Indien osv (finns att läsa på deras wiki.)
Någon mer som har koll på SsangYong? Är det egna plattformar eller har dom några partnerskap med andra tillverkare? Det enda jag kan läsa mig till är att SsangYong har haft partnerskap med Mercedes sedan 90-talet.
Polo: Nej, Rodius var en period populär som taxi. Jag antar att drivlinan, som var MB-licens, i kombination med 7 platser och attraktiv prissättning var nyckeln till framgång.
Reverend Benny: Ssangyong Rexton är byggd på samma plattform som Mercedes W163, dvs. första ML-klass. Motorer är övervägande licenstillverkade Mercedes. Chairman bygger på W124-plattform.
@Tobo, tack för infon. W163 är väl inte jättegammal direkt så det känns väl hyfsat fräscht ändå.
Undrar vilka plattformar från MB, om det är MB även här, som lånats ut till SsangYong?
Namnet Tivoli gör att jag aldrig skulle ens tänka mig att köpa denna bil. Byt till MM 77 eller nåt annat men inte Tivoli.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.