Nästa artikel
XLV och SIV nyheter från SsangYong
Nyheter

XLV och SIV nyheter från SsangYong

Publicerad 15 februari 2016 (uppdaterad 2 november 2017)
XLV till höger och SIV-2 till vänster.
SsangYong tar med sig en förlängd version av Tivoli och mildhybriden SIV-2 till Genève.
Det blir par i premiärer från SsangYong på årets bilsalong i Genève. Bilföretaget visar en försmak om vad som komma skall med mörka bilder på produktionsmodellen Tivoli XLV och konceptet SIV-2.

20161502142605.jpg?itok=rfEbDM0x
 
XLV är som namnet antyder en förlängd version av kompaktsuven Tivoli. Karossen är förlängd med 235 millimeter bakom C-stolpen, vilket ger en lastkapacitet på 720 liter. Motorn är på 1,6 liter och antingen diesel- eller bensindriven. Växellådan är antingen sexväxlad manuell eller sexstegad automat och drivningen sker på antingen två eller fyra hjul. 

20161502142620.jpg?itok=-Znsao1X
 
SIV-2-konceptet är en vidareutveckling av SIV-1 från 2013. Den ska föregå en produktionsmodell som ”kommer att bli strategiskt viktig för SsangYong”, står det i pressmeddelandet. Det är en drivlina av mildhybridtyp på 48V som drivs av en 1,5-liters turboladdad bensinmotor kombinerad med en elmotor på 10 kW kopplad till ett litiumjonbatteri.

20161502142633.jpg?itok=us-3Wofl
 
Diskutera: Vad tycker du om SsangYong Tivoli XLV och SIV-2?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2016-02-15 14:30
Reverend Benny

SsanYong fortsätter släppa lite mer ordinärt designade bilar, nästan lite tråkigt när man tänker på dess halvgalna designhistoria...

https://en.wikipedia.org/wiki/SsangYong_Rodius

#2 • Uppdaterat: 2016-02-15 15:16
Tobo

Ja, Rodius var ju väldigt vanlig som Taxi i bl.a. Stockholm under andra halvan av 00-talet. Nuförtiden är det väldigt ovanligt att se en SsangYong oavsett modell överhuvudtaget. Märket finns ju representerat i landet, men försäljningen lär vara oerhört blygsam.

#3 • Uppdaterat: 2016-02-15 15:49
VW Polo 2012

Hej Tobo ! "Rodius var ju väldigt vanlig som Taxi i bl.a. Stockholm" Där tog du väl i, i alla fall :)

#4 • Uppdaterat: 2016-02-15 16:09
Reverend Benny

Blev lite nyfiken på SsangYong som sedan 2011 ägs av Indiska Mahindra.
Mahindra i sin tur äger ju Pininfarina så dom har ju lite design inom Mahindra Group iallfall.
Mahindra licenstillverkar tydligen Jeep och Dacia Logan i Indien osv (finns att läsa på deras wiki.)

Någon mer som har koll på SsangYong? Är det egna plattformar eller har dom några partnerskap med andra tillverkare? Det enda jag kan läsa mig till är att SsangYong har haft partnerskap med Mercedes sedan 90-talet.

#5 • Uppdaterat: 2016-02-15 16:09
Tobo

Polo: Nej, Rodius var en period populär som taxi. Jag antar att drivlinan, som var MB-licens, i kombination med 7 platser och attraktiv prissättning var nyckeln till framgång.

#6 • Uppdaterat: 2016-02-15 16:17
Tobo

Reverend Benny: Ssangyong Rexton är byggd på samma plattform som Mercedes W163, dvs. första ML-klass. Motorer är övervägande licenstillverkade Mercedes. Chairman bygger på W124-plattform.

#7 • Uppdaterat: 2016-02-15 17:11
Reverend Benny

@Tobo, tack för infon. W163 är väl inte jättegammal direkt så det känns väl hyfsat fräscht ändå.
Undrar vilka plattformar från MB, om det är MB även här, som lånats ut till SsangYong?

#8 • Uppdaterat: 2016-02-16 14:41
pr Danne

Namnet Tivoli gör att jag aldrig skulle ens tänka mig att köpa denna bil. Byt till MM 77 eller nåt annat men inte Tivoli.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.