Nästa artikel
Supermiljöbilspengar slut
Nyheter

Supermiljöbilspengar slut

Publicerad 5 augusti 2015 (uppdaterad 5 augusti 2015)
2015 års pott för supermiljöbilar är redan använd och Transportstyrelsen kan inte betala ut fler bidrag i år.
Anslaget på 215 miljoner kronor har tagit slut halvvägs genom året och nu måste Transportstyrelsen vänta på att regeringen godkänner ytterligare pengar.

Hittills i år har Transportstyrelsen betalat ut drygt 3 600 supermiljöbilspremier, samtidigt som ytterligare cirka 2 000 supermiljöbilar som uppfyller de tekniska kraven för premien registrerats i vägtrafikregistret under maj, juni och juli.

Även förra året tog premierna slut halvvägs genom året och Transportstyrelsen fick ta av 2015 års budget för att betala de som köpt en supermiljöbil 2014.

Planerna är att ta av 2016 års anslag för att täcka behovet för 2015, men den här gången måste köparna vänta tills nästa år innan de kan få sina pengar.
– Vi tvingas skjuta på själva utbetalningen av förklarliga skäl. Vi kan inte betala ut pengar vi inte har. Vår ambition är dock att vi ska kunna genomföra utbetalningarna så snabbt och smidigt som möjligt efter årsskiftet, säger Eva Lexon, enhetschef på Transportstyrelsen.

Vi har nu över 12 000 laddbara fordon i Sverige, enligt statistik från intresseorganisationen Power Circle. Största ökningen står rena elfordon för, de ökar mer än laddhybriderna.

Bland rena elbilar är Nissan Leaf mest populär med 1 396 fordon i landet. Tesla har mer än fördubblat sin försäljning av Model S sedan 2014 och innehar andraplatsen i elbilslistan. Det finns nu 815 stycken Model S i landet.

På laddhybridssidan är det Mitsubishi Outlander (3 490 fordon) och Volvo V60 (1 308 fordon) som är mest populära.

Diskutera: Borde anslaget för supermiljöbilar höjas?
Fakta: Supermiljöbilspremie

Premien omfattar bilar som släpper ut max 50 gram koldioxid/km, vilket sannolikt till största delen kommer att vara laddhybrider och rena elbilar.

Fordonet ska vara nytt och typgodkänt i Sverige och uppfylla utsläppskraven i Euro 5 eller Euro 6.

För en privatperson är premien på 40 000 kronor. Köparen av bilen ansöker om premien hos Transportstyrelsen.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2015-08-05 17:18
Axelman

Nej och bidraget borde begränsas. Det är lite konstigt att det utgår bidrag på en lyxbil för en miljon dvs Tesla. Det sticker i ögonen på vanligt folk som knappt har råd med en ny småbil. Sätt ett tak på en halv miljon.

#2 • Uppdaterat: 2015-08-05 19:38
ENTJ1

Vilket bidrag,i runda slängar betalar ju köparen moms på 25 %.
Svensk avundsjuka,sossar är ofta avundsjuka gossar!

#3 • Uppdaterat: 2015-08-05 20:09
Axa

Miljöbilspremien är väl ett utmärkt sätt för folk att bli mer nyfikna på miljövänligare alternativ.
Själv tycker jag att de skulle kunna dubbla supermiljöbilspremien för att snabba på förändringen...

#4 • Uppdaterat: 2015-08-05 20:53
Kandidat

Som svar på frågan: Möjligtvis tillfälligt. Men faktum är att det framförallt behövs en långsiktigt bättre lösning än kraftiga subventioner.

Man ska komma ihåg att det inte är en långsiktig lösning att ge vissa bilar en så pass kraftig rabatt som supermiljöbilspremien är. De vanliga bilarna behöver inte bli så mycket miljövänligare för att det ska ge samma effekt.

Dessutom är supermiljöbilspremien rätt smalt definierad (koldioxidutsläpp). Till exempel ställs inga krav på bilens förväntade livslängd. En vanlig bil håller i över 20 år. Håller elbilarna lika länge. Har en bekant som har en över 10 år gammal Toyota Prius där batteripaketet fortfarande håller, men kan man förvänta sig samma sak av en elbil.

Så framförallt behövs något mer långsiktigt hållbart än supermiljöbilspremien. T.ex. skulle man behöva ta till någon åtgärd som även påverkar andrahandsvärdet på miljöbilar istället för att lägga allt krut vid inköp/första fem åren.

#5 • Uppdaterat: 2015-08-05 21:16
Roger Skagerström

På en sketen Leaf får staten in lite mer än 50 000 i moms. Så att påstå att några pengar skulle vara slut är skrattretande.

#6 • Uppdaterat: 2015-08-05 22:04
Raywave

Ånej bidraget borde höjas! Det är det mest effektiva sättet att använda pengarna för att minska koldioxidutsläppen, varje gång man får någon att välja en supermiljöbil framför en "sketen" tysk "premium" fossilbil (det är ju bara tyskarna som inte klarar av att tillverka supermiljöbilar). Sen att svenskar alltid är avundsjuka på allt och alla, tja, det är den socialdemokratiska sjukan...

#7 • Uppdaterat: 2015-08-05 22:08
Peter E

Ja att du är avundsjuk på tyska premiumbilar det förstår jag ;-)

#8 • Uppdaterat: 2015-08-05 22:16
Peter E

För som kanske undrar så kan man ju säga att av 21 olika modeller av supermiljöbilar som registerats i Sverige under perioden jan-juli 2015 så kommer 12 st från landet(Tyskland) som ej kan bygga just sådana...
4 st modeller från Japan....... ;-)

#9 • Uppdaterat: 2015-08-05 23:24
ENTJ1

Differentierad momssats går ju alldeles galant på vissa varor,varför då inte på" supermiljöbilar"?
Men det är klart att man kan krångla till det som oftast med bidrag o fördyrande kringskit,vad kostar denna administration per "40000" bidrag?
100000 per bidrag...Stackars oss "svenskar".
Min elbil kommer att köpas i Tyskland och enbart gynna då just..ja!

#a • Uppdaterat: 2015-08-06 06:49
Paddan 21

Anslaget borde bara gälla elbilar som klarar en rimlig körsträcka så dom kan användas som enda bilen. Dessutom borde man satsa mer på att få bort dom gamla bilarna med höga utsläpp genom att införa en hög skrotningsavgift, om det verkligen är miljön som man värnar om och inte dom rikas plånbok.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.