Nya Jaguar XE bygger på en monocoque konstruktion aluminium.
Aluminiumjätten Novelis säger sig tagit fram en höghållfasthets-aluminium som kan ersätta stål i mer säkerhetskrävande områden på framtida bilkarosser.
Aluminium har blivit ett allt vanligare inslag i moderna bilkonstruktioner allteftersom kraven på lägre bränsleförbrukning tvingat biltillverkare att tänka mer på vikten än någonsin tidigare.
Problemet med aluminium är att det inte kan mäta sig med dagens höghållfasthetsstål när det gäller säkerhet i utsatta områden som stötfångare och dörrar.
Men aluminiumjätten Novelis menar nu att de tagit fram en aluminiumplåt som är två till tre gånger starkare än den som produceras i dag. De skulle därmed kunna flytta gränsen för lättmetallens användningsområden ytterligare inom bilkonstruktioner, rapporterar Automotive news.
Den nya lättviktsplåten kallas Advanz 7000 och prover av den har skickats till biltillverkare för tester. Skulle bilindustrin vara intresserad kan produktionen sättas igång så snart en order kommer in.
Novelis levererar i dagsläget aluminiumplåt till Jaguar Land Rover samt Ford och det är troligt att de skulle bli först med Advanz 7000 i sina bilmodeller.
Diskutera: Aluminium eller plast, vilket tror du är framtidsmaterialet för bilindustrin?
Problemet med aluminium är att det inte kan mäta sig med dagens höghållfasthetsstål när det gäller säkerhet i utsatta områden som stötfångare och dörrar.
Men aluminiumjätten Novelis menar nu att de tagit fram en aluminiumplåt som är två till tre gånger starkare än den som produceras i dag. De skulle därmed kunna flytta gränsen för lättmetallens användningsområden ytterligare inom bilkonstruktioner, rapporterar Automotive news.
Den nya lättviktsplåten kallas Advanz 7000 och prover av den har skickats till biltillverkare för tester. Skulle bilindustrin vara intresserad kan produktionen sättas igång så snart en order kommer in.
Novelis levererar i dagsläget aluminiumplåt till Jaguar Land Rover samt Ford och det är troligt att de skulle bli först med Advanz 7000 i sina bilmodeller.
Diskutera: Aluminium eller plast, vilket tror du är framtidsmaterialet för bilindustrin?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
"Problemet med aluminium är att det inte kan mäta sig med dagens höghållfasthetsstål när det gäller säkerhet i utsatta områden som stötfångare och dörrar."
Jaså, nya Astra har hela främre tvärbalken med bakåtlöpande balkar bakom stötfångaren tillverkat i aluminium.
Kan alltså bli intressant att se hur det fungerar.
Fel, fel!
Audi 8, Ford F-150 och Jaguar har idag även säkerhetsrelaterade konstruktioner i Al.
Ett stort problem är karosslagning efter en krock. I USA börjar problemen med krockade Ford F-150 bli besvärande. Både reparationskostnader och reparationstider ökar kraftigt. Förmodligen kommer många skador som på en stålplåtsbil skulle ha reparerats att klassas som totalskador. Konsekvensen blir högre försäkringspremier. Dessutom tappar aluminium hållfasthet vid en skada snabbare än järnplåt. Olyckor som innebär upprepat våld mot karossen under en olycka, som rullning efter frontalkrock, blir en svår utmaning för konstruktörer att parera för.
Frågan är hur miljövänligt det är rent energimässigt att gå över helt till Aluminium. Tror aldrig man sparar in det på att bilen blir bränslesnålare på grund av lägre vikt.
Aluminium är dyrt att framställa men lätt att återvinna - där ligger den ekonomiska vinsten.
Härdad aluminium har funnits i åratal. Jag kan inte uttala mig o sprödheten, men jag hade klätt på min racerhoj (trampcykel, alltså) e mycket lätt pakethållare gjord av just härdad aluminium och den var betydligt starkare än en gjord av vanligt stål i samma godstjocklek.
Men problemet att reparera aluminium är ju känt och jag vet inte om man utvecklat något bättre i det avseendet.
Problemet ligger just i härdningen som är en omständlig procedur. Vid en reparation av en härdad aluminiumdetalj, vilket egentligen inte är så svårt, går härdningen ur och hållfastheten blir inte högre än hos låglegerad aluminium.
Men naturligtvis kan det gå att härda detaljen på nytt och återställa den till ursprunglig hållfasthet, men det förutsätter att den kan demonteras från bilen.
Många, många bilar har stötfångarbalkar i aluminium... Kan inte se något problem.
Förutom möjligen det någon nämde med upprepat våld, ta och böj en bit aluminium fram o tillbaka så går den av, det gör inte en stålbit.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.