Nästa artikel
Subaru vill ha krocktest för hundar
Nyheter

Subaru vill ha krocktest för hundar

Publicerad 13 augusti 2013 (uppdaterad 14 augusti 2013)
Subaru vill att krockar ska studeras ur hundperspektiv. Tillverkaren genomför nu tester som ska få myndigheterna att införa nya regler.

Säkerhet för mänskliga bilpassagerare prioriteras högre än någonsin. Samtidigt finns inget som reglerar hur olika hundburar och nät i bilar ska vara utformade för hundens bästa.

Tidigare i år började Subaru America tillsammans med organisationen Center for Pet Safety studera hur hundar som färdas i bilen påverkas vid en krock.

Tester har genomförts med hunddockor i olika storlekar med verklighetstrogen vikt. Man har kommit fram till att många fasthållningsanordningar fungerar fint för att hunden inte ska distrahera föraren under körning, däremot var ingen av de testade anordningarna säker för hunden.

Krockar leder ofta till att selar går sönder och hundar slungas frammåt som missiler. Dessutom är det bara 16 procent av hundägarna (i USA) som binder fast eller stänger in hunden i någonting vid färd enligt en studie.

Subaru hoppas att deras tester ska leda till att myndigheterna så småningom inför tester och regler för hundsäkerhet i bilar.

Diskutera: Vill du ha krocktest för hundar?

Ekonomi

Konsumentverkets kalkyl bygger på att bilen behålls i tre år och att den årliga körsträckan är 1 500 mil. Bensin: 15,83 kr/l. Diesel: 16,48.

118d 2014 225e 2015
Pris 137 900 kr 201 300 kr
Värdeminskning 23 000 kr 32 000 kr
Skatt/besiktning 1 500 kr 800 kr
Försäkring 9 400 kr 10 600 kr
Bränsle 9 800 kr 5 700 kr
Rep/service 6 000 kr 8 000 kr
Däck 3 000 kr 3 000 kr
Totalt per år 54 000 kr 60 000 kr
Totalt per mil 36 kr 40 kr

Reparationskostnader

Material och arbete. Prisuppgifter från verkstäder i Stockholmsregionen. Priserna kan variera mellan verkstäder.

Avgassystem exl. främre rör 7 739 kr
Katalysator 16 252 kr
Hjullager hö. fram 4 455 kr
Kamrem Kedja
Elektronikbox, motor 18 215 kr
Koppling Automat
Stötdämpare 2 284 kr
12 000-milaservice 8 350 kr

Säkerhet

BMW 2-serie Active Tourer fick fem stjärnor i Euro NCAP:s krocktest 2014. Någon krockstatistik finns inte från Folksam, men de klassar ändå bilen som bra val ur säkerhetssynpunkt, med godkänt whiplashskydd. Autobroms finns i vissa modellvarianter, men är inte standard på alla. Modellen fick fyra i betyg när vi undersökte säkerheten för barn i bil. Säkerheten bör vara densamma i Gran Tourer.

Bilprovningen

Enligt tyska besiktningsorganet Dekra klarar 2-serie Active Tourer besiktningen bättre än medelbilen. Av de undersökta bilarna var nästan 97 procent utan väsentliga fel.

Rostskydd

Motorhuv av aluminium, resten av karossen av stålplåt. Limningar i huv och baklucka är välgjorda, men dörrarna har en ny konstruktion utan synlig tätning. Hur den konstruktionen håller i längden är osäkert. Dörrar och baklucka är invändigt behandlade, vilket också gäller balkar och hålrum under bilen. Underredet har dessutom vältäckande slitskydd och alla skarvar är omsorgsfullt tätade. Bakre ljuddämparen är rostfri, men inte resten av systemet. Minus blir det för innerskärmarna bak som har en filtliknande konstruktion som drar åt sig fukt, en möjlig rostfälla på sikt.

Rostskyddsgaranti: 12 år
Rostskyddsbetyg: 4/5

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#b • Uppdaterat: 2013-08-13 21:23
Audi A5 SB

Kloka tankar av AL (som Roy redan noterat). Det finns så mycket "intressant" i bilar som kan rendera stora skador vid en kollision och som folk inte tänker på. Det värsta i den riktningen jag sett var en grannes hantverkare som körde omkring med en riktigt stor tub för gassvets (ni vet, de där som är ca 1 meter höga) liggande i baksätet.

F.ö. såg jag idag en bil där passageraren i framsätet (en yngre kvinna) satt med fötterna uppe i framrutan (försökte kyla fötterna?). Detta lär väl rendera i en omedelbar död vid en enkel kollision, då kvinnan i fråga kommer att bli ihjälslagen och dubbelvikt. Undrar vad föraren tänkte? Äsch, ingen fara, jag kör så säkert. Idiot.

#c • Uppdaterat: 2013-08-13 21:49
KaptenOberkommandok

AL:s idéer och tankar är inte särskilt unika. Jag har själv vidtagit några enkla "skumgummilösningar" men kände inget behov av att briljera med dem här. Men att designa bilar utifrån ett hundsäkerhetsperspektiv går över gränsen för vad som är realistiskt. Vem skall betala för allt detta? Alla bilköpare eller bara de som beställer en bil med "hundsäkerhetspaket"? Alltså, ni får ursäkta, men det här är ett exempel på hur precis allt i fråga om bilar - och samhället i övrigt, för den delen - helt förfaller i detaljrestriktioner. Snart skall bilarna utrustas med krockzoner i stötfångaren fram som skonar katter och hundar. Älgar får inte skadas vid krock. Snart måste vi ha krockkuddar för armbågarna, krockkuddar för könsorganen, krockkuddar för hälarna ... Nej, snälla! Ska vi ha en statlig kontrollant för precis varje steg vi tar? Har man hund får man begripa att den inte skall kunna komma farande från bagagerummet och framåt vid en krock. Men där - precis där - slutar kraven vad mig anbelangar och den enskilde hundägaren får faktiskt själv avgöra hur hunden skall klara smällen mot till exempel burens insida.
Inte för att jag någonsin hade tänkt köpa en Subaru, men nu blev den omöjligheten om möjligt ännu mer omöjlig. Att placera hunden säkert i bilen (så att den inte kan flyga omkring och skada andra) måtte vara lika självklart som att man själv använder bilbälte.

#d • Uppdaterat: 2013-08-13 22:12
Audi A5 SB

Kapten skriver; "Vem skall betala för allt detta? Alla bilköpare eller bara de som beställer en bil med "hundsäkerhetspaket"?"

Ja, det låter väl bra att de som beställer en bil med "hundsäkerhetspaket" betalar detta. Lika bra som att de som beställer sin bil med Isofix för barnen skulle betala för det. Eller för de arma krakar som har den outsägliga oturen att betala för en sketen skyddsgardin mellan bagaget och coupén. Jag behöver inte Isofix i min bil, men den den finns där. Även gardinen.

Kapten kan raljera över att Darwin tar hand om de som vet mindre, men jag tycker att det är väl magstarkt.

#e • Uppdaterat: 2013-08-13 22:39
KaptenOberkommandok

Men Audi, det står i texten att Subaru vill att myndigheterna skall införa nya regler och jag tror att jag har rätt i att misstänka att alla kommer att få vara med och betala för det här.

#f • Uppdaterat: 2013-08-13 22:42
Audi A5 SB

Du har rätt Kapten, men jag har inga barn i min bil (läs: Isofix). Man får var lite försiktig när man dömer ut allt "nytt".

#g • Uppdaterat: 2013-08-14 03:11
Roger Skagerström

Jes du har inga husdjur va? Dessutom petas det väl redan in miljarder i forskning i de områden nu nämner. Om nån skulle vilja att det forskas på ett annorlunda område - varför inte?

#h • Uppdaterat: 2013-08-14 09:19
Mistro

Burarna som Volvo använder heter "Mim" och är svensktillverkade.

http://mim.se/

De är fantastiskt bra men kostar förståss en slant.
Problemet är när man har större hundar som inte ryms i dessa burar.
De största burarna ryms dessutom bara i några enstaka kombibilar och som hundägare tycker jag att det är ett problem att bilarna blir allt mindre.
Buren är inte enbart för att skona hunden i sig utan även de åkande och omgivning vid en krock.
Utan bur kan hunden kastas ut ur bilen eller klämmas fast och hindra räddningspersonal för att ta sig in i bilen. Man leker inte direkt med en skadad och chockad stor hund.
Mims burar klarar en kollision och ofta överlever även hunden.
Det finns regler för hur hundar får färdas i en bil men knappt någon följer dessa.

http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/resorochtransporter/hundarkatterochillrar/transporterahundar.4.207049b811dd8a513dc80001498.html

En Schäfer eller liknande placerad någon annanstans än i "kombiutrymmet" med lastgaller som minsta säkerhet är ju vansinnigt men som sagt så förstår inte alla detta.
Enligt reglerna får man alltså t.e.x INTE transportera en vuxen schäfer i den vanligaste utav våra kombibilar Volvo V70 då den är för låg. ( polisen har dispans )

#i • Uppdaterat: 2013-08-14 13:51
Roger Skagerström

Det jag skulle önska vore ju att man kanske försökte skona det stackars djuret med. Har man bara kombi och ett lastgaller så är ju resten safe... Men hundkraken blir väl halvt ihjälslagen. Om inte helt :/ Är nog svårt dock eftersom det inte går att ha hunden fixerad i en stol etc.

#j • Uppdaterat: 2013-08-14 14:34
Roy J

Kapten, det finns nog en och annan som tryckt in lite skumgummibitar (eller polyester), men det är nog mer för att skydda bilen mot repor. AL:s lösning är mer genomtänkt än så och tål nog att läsas lite mer ordentligt.
Som så ofta tar du ut svängarna ordentligt, men du behöver väl inte dra till med så hiskeliga överdrifter. Har du reagerat likadant varje gång det införts någon ny säkerhetslag?
Forskning och statistik medför nya rön som i sin tur medför information och rekommendationer. Dessvärre hjälper inte detta så ofta i den grad som man skulle önska. alltså blir följden att man måste lagstifta.
Hur reagerade du när säkerhetsbältes-, varselljus- och hjälmlagarna infördes?

Följde Mistros länk till Jordbruksverkets webbplats.
Här fanns information som var helt ny för mig. Jag har förvisso tidigare periodvis haft hand om hundar men är inte hundägare själv.
Hur många hundägare får den informationen?

#k • Uppdaterat: 2013-08-14 14:57
Mistro

Håller med dig "AL" om att det är rörigt och inte så logiskt.
Har ju alltid själv fått höra att en hund INTE får ha så mycket plats då den då kastas runt och skadas mer i en krock.
Helst skall de ligga ner men jag föredrar att hunden kan röra sig i bilen.
Min Leonberger är 80 cm över manken och då så klart högre upp till hjässan vilket ställer till det rejält om man vill åka helt lagligt.
Dock har han bra med plats i den bil som jag har nu men bilarna blir ju som sagt allt mindre.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.