Säkerhet för mänskliga bilpassagerare prioriteras högre än någonsin. Samtidigt finns inget som reglerar hur olika hundburar och nät i bilar ska vara utformade för hundens bästa.
Tidigare i år började Subaru America tillsammans med organisationen Center for Pet Safety studera hur hundar som färdas i bilen påverkas vid en krock.
Tester har genomförts med hunddockor i olika storlekar med verklighetstrogen vikt. Man har kommit fram till att många fasthållningsanordningar fungerar fint för att hunden inte ska distrahera föraren under körning, däremot var ingen av de testade anordningarna säker för hunden.
Krockar leder ofta till att selar går sönder och hundar slungas frammåt som missiler. Dessutom är det bara 16 procent av hundägarna (i USA) som binder fast eller stänger in hunden i någonting vid färd enligt en studie.
Subaru hoppas att deras tester ska leda till att myndigheterna så småningom inför tester och regler för hundsäkerhet i bilar.
Diskutera: Vill du ha krocktest för hundar?
Konsumentverkets kalkyl bygger på att bilen behålls i tre år och att den årliga körsträckan är 1 500 mil. Bensin: 15,83 kr/l. Diesel: 16,48.
118d 2014 | 225e 2015 | |
Pris | 137 900 kr | 201 300 kr |
Värdeminskning | 23 000 kr | 32 000 kr |
Skatt/besiktning | 1 500 kr | 800 kr |
Försäkring | 9 400 kr | 10 600 kr |
Bränsle | 9 800 kr | 5 700 kr |
Rep/service | 6 000 kr | 8 000 kr |
Däck | 3 000 kr | 3 000 kr |
Totalt per år | 54 000 kr | 60 000 kr |
Totalt per mil | 36 kr | 40 kr |
Reparationskostnader
Material och arbete. Prisuppgifter från verkstäder i Stockholmsregionen. Priserna kan variera mellan verkstäder.
Avgassystem exl. främre rör | 7 739 kr |
Katalysator | 16 252 kr |
Hjullager hö. fram | 4 455 kr |
Kamrem | Kedja |
Elektronikbox, motor | 18 215 kr |
Koppling | Automat |
Stötdämpare | 2 284 kr |
12 000-milaservice | 8 350 kr |
Säkerhet
BMW 2-serie Active Tourer fick fem stjärnor i Euro NCAP:s krocktest 2014. Någon krockstatistik finns inte från Folksam, men de klassar ändå bilen som bra val ur säkerhetssynpunkt, med godkänt whiplashskydd. Autobroms finns i vissa modellvarianter, men är inte standard på alla. Modellen fick fyra i betyg när vi undersökte säkerheten för barn i bil. Säkerheten bör vara densamma i Gran Tourer.
Enligt tyska besiktningsorganet Dekra klarar 2-serie Active Tourer besiktningen bättre än medelbilen. Av de undersökta bilarna var nästan 97 procent utan väsentliga fel.
Rostskydd
Motorhuv av aluminium, resten av karossen av stålplåt. Limningar i huv och baklucka är välgjorda, men dörrarna har en ny konstruktion utan synlig tätning. Hur den konstruktionen håller i längden är osäkert. Dörrar och baklucka är invändigt behandlade, vilket också gäller balkar och hålrum under bilen. Underredet har dessutom vältäckande slitskydd och alla skarvar är omsorgsfullt tätade. Bakre ljuddämparen är rostfri, men inte resten av systemet. Minus blir det för innerskärmarna bak som har en filtliknande konstruktion som drar åt sig fukt, en möjlig rostfälla på sikt.
Rostskyddsgaranti: 12 år
Rostskyddsbetyg: 4/5
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Mycket intressant för oss hundägare. Våra hundar har alltid säkerhetsbälte på sig när de sitter i bilen. Det är självklart att familjens viktigaste medlemmar skall åka säkert.
Oerhört viktigt. Nu kräver jag även krocktester på katter, sköldpaddor, hamstrar, geckoödlor och inte att förglömma burfåglar..
Vi bilköpare måste bojkotta tillverkare som inte tar detta på allvar. ;-)
Som hundägare säger jag bara : Hur j-vla dumt får det bli? Det är väl inte första april? Och hur gör vi med myggor i bilen? Flugor? Spindlar? LOL ...
Skillnaden på tex katter är väl folk har hundar i bilen i större utsträckning. De kan även väga rätt mycket.
Finns det säkerhetsbälte för tarantlar? Vill ju inte att min skadas om jag har med den i bilen.
Barn måste väl iallafall vara viktigare medlemmar än en hund?
Skulle det ena utesluta det andra?
Just det. Kunde inte någon lämplig barnorganisation a(git)era för att man testar bakbälten i EuroNCAP. Bilistorganisationer och föräldrar bryr sig uppenbarligen inte. Jämför hur påkostade bälten brukar vara för framsätespassagerare (kraftbegränsare och pyrotekniska åtstramare) jämfört med baksäten. Det verkar egentligen bara vara Volvo och Mercedes som konsekvent kostar på baksätena litet extra. Jag undrar också hur robusta hundar är för G-krafter om de är bältade. Det måste finnas en del tankar eftersom Volvo tänkt på det. Det finns säkert mycket att göra med madrasserade burar.
Liksom trasten är jag undrande till Havsfidrans något ovidkommande kommentar.
AL ger i första stycket ungefär det svar jag själv tänkt skriva - och han skriver så mycket mer.
Aldrig har jag sett, hört eller läst om någon som tänkt igenom detta med hund i bil så noggrant - och dessutom verkligen genomfört genomtänkta lösningar.
I sanning berömvärt!
Nja. Jag var bara fundersam över Peters kommentar.
Men de kanske inte har mindre barn. Och då förstår jag ju att ur deras synvinkel är hundarna deras viktigaste familjemedlemmar. Det var väl mest en kommentar på det. Jag skulle ha skrivit hans namn före allt annat, så de liksom var riktat till honom.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.