Nästa artikel
Subaru pausar importen till Norge på grund av hög straffskatt
Nyheter

Subaru pausar importen till Norge på grund av hög straffskatt

Publicerad 19 december 2020
Subaru har än så länge inga laddbara modeller att sälja. Märket tar nu paus på den norska marknaden.

Biltillverkare som inte har några laddbara bilar i utbudet får det allt svårare i konkurrensen. Det märks inte minst på den norska marknaden som länge legat i framkant när det gäller elbilar.

I november stod elbilar för hela en av tio sålda bilar på den norska marknaden. Bensin- och dieselbilar stod tillsammans för bara drygt en av tio sålda bilar. Elbilar subventioneras kraftigt medan vanliga förbränningsbilar får rejäl straffskatt. För en vanlig suv som Subaru Forester ligger den på över 200 000 norska kronor plus moms.

För ett märke som Subaru innebär det stora problem. Märket har tappat försäljning för varje år och nu uppger branschsajten Bilnytt att Subaru pausar importen av bilar till Norge.

Säljmålet för nästa år är på bara 450 bilar, och det handlar enbart om lagerbilar. Inga nya lagerbeställda bilar ska säljas.

Importören hävdar dock att det bara handlar om en tillfällig paus. Subaru ska inte försvinna från den europeiska marknaden och ska göra comeback i Norge inom några år med en laddhybrid. Senare kommer även en helt eldriven modell.

Läs också: Subaru planerar europeisk elbil på Toyotagrund

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2020-12-19 12:04
Henrik M

Min gissning är att Hyundai/Kia-koncernen kommer gå om Toyota i storlek vad gäller personbilstillverkningen.

#9 • Uppdaterat: 2020-12-19 12:13
V8-Power

VW gick ju om Toyota 2019 och jag tror också Kia/Hyundai inom några år kommer att passera.

#a • Uppdaterat: 2020-12-19 12:53
kenvik

Ja men VW köpte ju Skoda, Audi, SEAT så VW får gärna vara störst men dom är inte världens största bilmärke. För övrigt så läs Forskning och Framsteg där en professor i batteriteknik förklarar att något superbatteri inte finns på kartan på lång tid ännu! Det finns ett inlägg om elbilar på klimatsans.com som 2 ingenjörer på KTH har skrivit som är väldigt intressant och där man belyser både nackdelar och fördelar. Men så småningom kommer ett teknikskifte men det dröjer nog då världens energitillverkning fortfarande är till ca. 80 % fossil. Dessutom finns ingen anledning att skynda fram en utveckling i ett litet land som Sverige med ca. 1 tusendel av jordens utsläpp så satsningarna på elbilar här kanske vore bättre i dom stora länderna.