Nästa artikel
Subaru Impreza – rapport från provkörningen
Direktrapport

Subaru Impreza – rapport från provkörningen

Publicerad 17 maj 2013 (uppdaterad 20 maj 2013)
Med nya Impreza fortsätter Subaru på den inslagna vägen med fyrhjulsdrivna bruksbilar. Vi rapporter från provkörningen.

Vi Bilägares testchef Marianne Sterner har kört och stiftat bekantskap med nya Subaru Impreza, men helt ny är modellen inte.

– Impreza har faktiskt funnits som Subaru XV i ungefär ett år, men XV är en crossover och det här kan man säga är en ”crossunder”, säger Marianne Sterner.

– Det är en Subaru XV med 5,5 centimeter lägre frigångshöjd. That’s all.

Första intrycket?
– Första intrycket är att Impreza är en, i många stycken, billigt gjord bil. Den känns plåtig, den är dåligt ljudisolerad och den är rätt så trött. Den har bara en 1,6-liters bensinmotor på 114 hästar och det är ingen fartmaskin precis.

– Inredningen består till stora del av ganska billig och tråkig hårdplats, man hittar många billiga material och detaljer, så det är ingen mysighetsfaktor i den direkt.

– Men det här är ju verkligen en bruksbil. Och även om den känns plåtig och tunn så är den säkert robust och hållbar, även om det inte är den känslan man får. Men Subaru gör ju bruksbilar och det måste man respektera.

När kommer den hit och vad kommer den kosta?
– Den börjar säljas nu och kostar från 189 900 kronor.

Läs hela provkörningen av Subaru Impreza i Vi Bilägare nummer 9/2013. Tidningen utkommer i butik den 11 juni, men prenumeranter får den redan en vecka tidigare. Klicka här för att läsa mer om prenumeration på Vi Bilägare.

Diskutera: Vad tycker du om Subaru Impreza?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-05-17 14:14
Hackenbush

Samma pris som nya Skoda Octavia, det blir lätt att välja.
Enormt plastig inredning i denna Subarun.

#2 • Uppdaterat: 2013-05-17 14:28
Hackenbush

Shogun, det snurrar i huvet. Finns det två nya Subaru Impreza samtidigt, som ser likadana ut men är helt olika ändå?

Förstorar man bilden på inredningen här så ser den verkligen väldigt plastig ut.

#3 • Uppdaterat: 2013-05-18 11:16
Raphael

En ny bil i "Golf-klassen" utan autobroms, inte ens som tillval..

#4 • Uppdaterat: 2013-05-19 18:08
Roy J

Raphael, vi får se hur AL tar detta. Han anser ju att allt som ännu inte fått autobroms är uselt och direkt trafikfarligt, men gillar fyrhjulsdrift - och något mer fyrhjulsdrivet än en Subaru får man leta efter.

#5 • Uppdaterat: 2013-05-19 21:40
Raphael

Roy - jag säger bara: :)
Nu lägger jag på en vinylplatta medan regnet tvättar bilen utanför garaget. I morgon kanske det blir fint väder för en tur. :)

Det finns en sak som jag uppskattar med Subaru, och det är faktiskt inte 4-hjulsdrift då det inte har varit någon grej för mig. Men det är boxermotor.
Boxermotor är nostalgi för mig. Min pappa hade en Alfasud med boxermotor. Jag uppskattar biltypen och det tycker det är tråkigt att Alfa slutade med den.
Ja jag vet, jag är en gammal nostalgiker som får en öm tår i ögat bara jag hör ljudet av en boxermotor. Jag blir helt klart emotionellt berörd. :)

Om någon spelar in ljudet av en boxermotor och släpper det på vinyl så skulle det nog vara en av mina favoritskivor för nostalgiska stunder. :) (men det kanske redan finns? Hm, något att kolla upp helt klart...)

#6 • Uppdaterat: 2013-05-20 00:12
Roger Skagerström

Nu finns det äntligen en bil "utan en massa onödigt skit" ;) Nåt för alla som kanske drömmer om en Dacia men endå vill ha nåt lite bättre... Den har för fan ett reglage som ser ut som att det är hämtat ur en traktor för hög och lågväxel! Den ser inte ut som ett "rymdskepp" i inredningen som alla andra moderna jävla skitbilar gör som har sånna otäcka saker som silverpaneler och grejer... Ok den är lite silvrig på två ställen men det är återhållsamt ;) Den är dessutom anpassad för riktigt manliga män som alltid har 100% reaktionsförmåga och slår elektroniken med hästlängder ;)

Men ändå är folk inte nöjda ;)

Tycker inredningen är "clean". Halvtråkig men inte ful på nåt vis. Påminner väldigt mycket om Mazda6/Honda Accord-stilen på interiör som kom runt 02-03 där. Lite.. out of date men stilren.

Exteriören är det inget fel på.

Det som stör mig mest är nog dels den svaga motorn - dels att exteriör och interiör inte ser ut att komma från samma bil. Man tycker ju att borde försökt göra NÅT i interiören som påminner om den rätt "sportiga" exteriören. Interiören hade suttit som ett smäck i den förra Imprezan för den var ungefär lika tråkig på utsidan som denna är på insidan.

#7 • Uppdaterat: 2013-05-20 17:55
Raphael

Mig veterligen har inte Euro NCAP krav på autobroms mer än att det behövs för 5 stjärnor för 2014. Eller är det redan infört på testerna idag? Jag tänker mig att om Imprezan testas innan provet med autobroms så kan de lyckas rätt bra. Vi får väl se om det kommer till Imprezan, jag har inte hittat någon entydig information om det än. I dagsläget finns det dock inte.

#8 • Uppdaterat: 2013-05-20 20:56
Audi A5 SB

AL skrev: "Samtidigt ställer NCAP numera krav på en autobroms och mot den bakgrunden kommer nu tekniken på bred front även hos producenter som inte arbetar så intensivt med säkerhetsutveckling."

Var det så, eller sitter du på information som vi andra inte har?

#9 • Uppdaterat: 2013-05-21 05:12
Roy J

Jag misstänker att jag och AL inte har samma definition på c-laget.
Eftersom säkerhet nu länge varit ett försäljningsargument så är jag tämligen säker på att autobroms hittar in i alla bilar utan knuffar från NCAP.
Sen är det sant att krocktester och verkligheten inte alltid ger samma resultat.

#a • Uppdaterat: 2013-05-21 09:03
mcregor (ej verifierad)

Får nog hålla med AL att det med all säkerhet är NCAP som på olika sätt påverkar mer eller mindre alla tillverkare att införa nya säkerhetssystem.
Sen har jag länge tjatat om att en såpass grundläggande sak som att man enkelt skall kunna byta strålkastarlampa också borde ingå i NCAP-bedömningen för bilar med bara halva ljuset fungerande kan väl knappast betraktas som säkra... Fick man ett par NCAP-poäng för att bytet kan ske enkelt "vid vägkanten" så skulle vi nog snabbt se förbättringar. Å andra sidan kanske LED-lampor snart blir standard och då säger ju alla att livslängden på "lamporna" skall bli oerhört mycket längre än för de idag vanligaste lamporna (olika halogen-varianter alltså).

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.