I Nederländerna skrotas genomsnittsbilen efter 20 år i bruk, trots att många komponenter fortfarande fungerar.
Detta, menar Eindhovens tekniska universitet, är ett slöseri med resurser. Därför har studenter vid skolan utvecklat en elbil som är gjord för att kunna repareras och förnyas, i stället för att skrotas.
Designen är modulär. Komponenter med lång livslängd, som motorer och batterier, är monterade i ett rambyggt chassi. Ovanpå det sitter sedan en kaross som kan bytas ut och förnyas vid behov.
Enligt studenternas beräkningar ska detta kunna spara 20 ton koldioxid per bil, jämfört med genomsnittsbilen.
– Om vi inte längre ser bilar som en helhet, utan som två separata livscykler, är det faktiskt en systemförändring, säger Stijn Plekpol, ledare för projektet, i ett pressmeddelande.
Han tänker sig ett system där bilar hanteras centralt, och leasas ut till konsumenterna. Leasingbolaget sköter om flottan och uppdaterar bilarna vid behov. Mindre justeringar sker vart femte år, medan hela toppdelen byts ut i 20-årsintervaller.
Det hela påminner om det nederländska företaget Fairphone, som tillverkar mobiltelefoner med komponenter som är gjorda för att kunna bytas ut av ägarna själva vid behov.
Det här är inte första gången som Eindhovens tekniska universitet genomför utsvävande projekt i försök att minska klimat- och miljöavtrycket från bilar. Förra året visade skolan upp konceptbilen Zem, en elbil utrustad med ett slags filter som suger upp koldioxid från luften medan den körs.
Det var också studenter från Eindhoven som grundade det nu konkursdrabbade företaget Atlas Technologies, som utvecklade den solcellsdrivna elbilen Lightyear One.
År 2017 visade skolan upp en bil gjord av biologiskt nedbrytbara material utvunna ur sockerbetor.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (0)
Läs kommentarer och diskuteraGenom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.