Det är nu två år sedan det holländska startupföretaget Lightyear premiärvisade sin första modell – en energisnål elbil med solceller på taket. Nu är det klart att uppdraget att producera bilen går till finska Valmet Automotive – en kontraktstillverkare som tidigare byggt bilar åt märken som Saab, Porsche, Ford, Opel och Fisker.
– Vi är väldigt glada över att ha hittat en produktionspartner att bygga denna exklusiva modell tillsammans med, säger Lightyears vd och medgrundare Lex Hoefsloot i ett pressmeddelande.
Enligt avtalet som skrevs under i veckan ska de första prototyperna sättas ihop i början av 2022. I mitten av samma år ska produktionen av de omkring 1.000 planerade produktionsbilarna sätta igång. Lightyear planerar enligt uppgift också en andra modell som är tänkt för massproduktion.
För bilen Lightyear One är det energieffektiviteten som är huvudnumret. Den är byggd för att ha så lågt luftmotstånd som möjligt och har ett cW-värde på låga 0,20. Trots den relativt låga batterikapaciteten, 60 kWh, sägs räckvidden vara 72,5 mil. Taket är dessutom klätt i solceller som ska kunna ge mellan fem och sju mil extra räckvidd på soliga sommardagar – eller omkring 12 kilometers räckvidd per timme. Bilen laddar alltså upp sig själv när den lämnas parkerad ute i solen.
Hastigheten vid snabbladdaren är med dagens mått mätt ganska låg – bilen kan inte ta emot mer än 60 kW. Men tack vare energisnålheten ska bilen trots det kunna laddas med 57 mils räckvidd på en timme.
Den avancerade tekniken och den begränsade upplagan gör dock modellen till en dyr historia – den kommer att kosta drygt 1,4 miljoner kronor.
Kommentarer till artikeln (0)
Läs kommentarer och diskuteraGenom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.