Nästa artikel
Strul med däckbytet retar upp Lynk & Co-medlemmar
Nyheter

Strul med däckbytet retar upp Lynk & Co-medlemmar

Publicerad 2 maj 2022
Våren är här och sommaren är på ingång. Men flera personer som leasar en Lynk & Co 01 kör fortfarande runt på vinterdäck – något som äventyrar säkerheten.

Det är drygt ett och ett halvt år sedan Volvos koncernsyskon Lynk & Co lanserades i Sverige. Märket lockar med en så kallad medlemsklubb med en fast månadsavgift och i reklamen beskrivs det hela som ”enkelt och flexibelt”.

Förutom själva bilen ska även sommardäck, vinterdäck, däckbyte och däckhotell ingå i månadsavgiften som ligger på 5 500 kronor.

Men flera medlemmar som kör suv-modellen Lynk & Co 01 har ännu inte sett till några sommardäck. Vi Bilägare har fått in rapporter från ett antal medlemmar som fortfarande väntar på däckbyte trots att de bor i områden där det inte varit vinterväglag på länge.

En av medlemmarna berättar hur Bilia fick ta däcken som en annan kund skulle ha för att Lynkmedlemmen skulle få sommardäck. En annan medlem beskriver hur han försökt boka däckbyte i snart en månads tid.

Vårt bromstest på våt asfalt visar att skillnaden mellan vinterdäck och sommardäck på sommaren kan vara liv eller död.

Lynk & Co bekräftar att företaget haft ”vissa fördröjningar” när det gäller däckbyten och det beror enligt kommunikationsspecialisten Kajsa Apelqvist på ”oförutsedda logistiska problem”.

– Vi har fokuserat på att de bilar som har dubbdäck får sommardäck, och är även i färd med att byta däck för de kunder som vill ha sommardäck istället för friktionsdäck, säger hon. 

Kajsa Apelqvist uppger också att vissa kunder väljer att behålla friktionsdäcken, vilket är en allvarlig säkerhetsrisk. Friktionsdäck är inte alls anpassade efter svenskt sommarklimat och tester som Vi Bilägare gjort visar till exempel att både köregenskaper och bromssträcka blir betydligt sämre än med sommardäck.

Lynk & Co hade liknande problem i höstas när det var dags för vinterdäck. Flera medlemmar fick däcken bytta långt efter att det blev vinterväglag. Då uppgav Lynk & Co att företaget ökat antalet medarbetare som jobbar med servicebokningar och kontrollera däckbeståndet dagligen.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (11)

  • 3 maj 2022 Mr Snoid skrev: Axa skrev:…
  • 3 maj 2022 Axa skrev: Snoid Ja, det…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.