Nästa artikel
Så vanliga är vinterdäck i dödsolyckor på sommaren
Nyheter

Så vanliga är vinterdäck i dödsolyckor på sommaren

Publicerad 30 augusti 2021
I en av sex dödsolyckor som sker på sommaren hade bilen vinterdäck, enligt en ny studie från VTI.

Det är ingen hemlighet att vinterdäck fungerar betydligt sämre än sommardäck på sommaren. I ett test Vi Bilägare gjort visade det sig att bromssträckan från 80 km/tim blev nästan 16 meter längre med vinterdäck än med sommardäck.

Nu visar det sig dessutom att vinterdäck är överrepresenterade i dödsolyckor som sker på sommaren, enligt en studie som VTI gjort.

Totalt har uppgifter om 800 personbilar som varit inblandade i dödsolyckor sommartid – mellan maj och september – granskats. Olyckorna har skett under en tioårsperiod.

Drygt en av sex bilar, 17 procent, hade vinterdäck vid olyckstillfället, oftast dubbfria friktionsdäck. Mattias Hjort, som är forskningsledare på VTI, blev överraskad av resultatet.

– Det är många fler bilar med vinterdäck på sommaren vid dödsolyckor än vad vi skulle förväntat oss utifrån hur det generellt ser ut på vägarna, säger han.

Vanligare att ”däckfuska” söderut
  • I norra Sverige kör många bilister på dubbdäck under vintern och sommardäck på sommaren.
  • I södra Sverige kör dock många på friktionsdäck på vintern och vissa struntar sedan i att byta ut dem mot sommardäck på sommaren.
  • Årets så kallade däckrazzia körs igång under måndagen i Skåne, Västra Götaland, Södermanland, Västerbotten och Gotland. Däckrazziorna arrangeras i anslutning till Polisens ordinarie trafikkontroller.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (1)

  • 30 augusti 2021 Jag vet att det finns…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.