Volvo Cars sålde 44 664 bilar i juli – en minskning med 21,5 procent jämfört med samma månad förra året. Hittills i år har försäljningen minskat med 23 procent jämfört med förra året.
Efterfrågan på bilarna är hög, skriver företaget, speciellt för de laddbara modellerna. Det som begränsar produktionen och försäljningen är i stället hinder i leverantörsleden som bland annat orsakats av coronanedstängningar i Kina under året. Detta har särskilt begränsat produktionen av de laddbara modellerna.
Trots de dystra siffrorna skriver Volvo att de ser tecken på förbättringar i leverantörsleden, och förväntar sig att produktionen kommer att öka under kommande månader.
Elbilar stod för 3,5 procent av Volvos försäljning under juli. Elbilar och laddhybrider stod tillsammans för drygt en femtedel. I slutet av året hoppas företaget att andelen elbilar ska vara tvåsiffrig.
Om tre år, 2025, är målet att Volvos försäljning ska vara jämnt fördelad mellan elbilar och laddhybrider. Från år 2030 ska de bara sälja elbilar, enligt företagets egen målsättning.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (2)
- 3 augusti 2022 Sannolikt är det så Walle_x …
- 3 augusti 2022 Det är inte säkert att…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.