Nästa artikel
Stora bensinbolag slutar publicera sina priser
Nyheter

Stora bensinbolag slutar publicera sina priser

Publicerad Igår 11:26 (uppdaterad Igår 13:36)
Konkurrensverket avslutar sin granskning av tre stora bensinbolag. De har gått med på att sluta publicera dagsaktuella priser på sina hemsidor.

De stora mackkedjorna i Sverige har ofta ungefär samma pris på bränslet. Förra året inleddes en granskning av Konkurrensverket, men enligt en expert Vi Bilägare pratade med innebär samma pris inte alltid att det finns någon kartell.

Nu är Konkurrensverkets rapport klar. Det står klart att de stora bensinbolagen följer varandras prissättning och det skulle kunna bli aktuellt med en gräns för hur ofta bolagen får ändra priserna. I så fall finns risk för att höjningarna och sänkningarna blir betydligt större än i dag.

En annan idé är att införa ett verktyg för att jämföra priserna mellan olika kedjor och som ska vara öppet för alla.

Bensinkedjorna ska inte längre publicera priser för olika drivmedel på sina hemsidor. Foto: Niklas Carle

Gemensamt för både OKQ8, Circle K och Preem är att kedjorna skriver ut dagsaktuella priser för bland annat bensin och diesel på sina hemsidor. Circle K ändrar sina priser först, och en timme senare brukar de andra två följa efter.

Nu är det slut med det. Företagen har nämligen frivilligt valt att sluta publicera priserna och därmed läggs granskningen ned. Företag som inte följer överenskommelsen får betala vite på 100 miljoner kronor.

Enligt Konkurrensverket kan den här typen av så kallad ”prissignalering” klassas som en typ av samordning vilket bryter mot konkurrenslagen.

– Prissignalering kan under vissa förutsättningar leda till otillåten prissamordning mellan företag och innebära högre priser för konsumenterna, säger Konkurrensverkets vikarierande generaldirektör Hanna Witt.

Vad ändringen får för konsekvenser för priserna återstår att se. En följd skulle kunna bli att de så kallade ”mackspionerna”, som infördes när konkurrensen mellan bensinbolagen var som störst på 1960-talet, återkommer. 

De åkte runt och höll koll på konkurrenterna – men fokuserade mer på var konkurrenterna etablerade sig, hur stationerna såg ut och vilka varor som såldes än på priserna.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (3)

  • Igår 18:33 Hmm... får vi billigare…
  • Igår 14:51 Avbytarbänken skrev: Det är…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.