Nästa artikel
Stor osäkerhet kring regler bland cyklister
Nyheter

Stor osäkerhet kring regler bland cyklister

Publicerad 23 oktober 2017 (uppdaterad 23 oktober 2017)
En färsk studie från VTI visar att osäkerheten är stor när det gäller trafikreglerna kring cyklar.
Trafikreglerna för cyklar är inte helt solklara och många cyklister är tveksamma inför vad man får och inte får göra i trafiken. Det visar en enkätstudie från VTI som genom att fråga cyklister i Göteborg, Stockholm och Linköping kommer med förslag om hur trafiksituationen kan förbättras med hänsyn till cyklisterna.

Regelbrotten förklaras på flera olika sätt. De cyklister som uppger att de vill komma fram snabbt väljer oftare "flexiblare färdvägar", det vill säga att de cyklar där de vill snarare än där de ska enligt reglerna. Studien visar också att många känner till vilka regler som gäller när de tillfrågas, särskilt när det gäller vad som är förbjudet att göra. Trots det menar många att de inte känner sig säkra på reglerna.

– Det behövs en mer riktad information till cyklister om vilka regler som gäller och var man får cykla. I denna studie kunde vi identifiera att en grupp med lägre regelkunskap var de yngre cyklisterna, här definierade som 18–24 år, säger Sonja Forward, forskare på VTI.

Forskarna föreslår nu att trafikreglerna ska anpassas bättre efter cyklisterna och därmed göra dem tydligare och lättare att följa. De menar också att infrastrukturen bör ses över med cyklisterna i åtanke och då till exempel göra det lättare för cyklister att korsa körbanor på ett säkert sätt och anpassa trafiksignaler efter cykeltrafiken.

– Det är viktigt att öka säkerheten för oskyddade trafikanter, cyklister är en grupp som vi särskilt fokuserar på. Forskningen kan ge svar på vilka åtgärder som faktiskt har effekt, säger Mari Sparr, Länsförsäkringars forskningsfond.

Diskutera: Hur kan cykeltrafiken passas in bättre med annan fordonstrafik?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2017-10-23 16:20
Bilräven

Kunskap måste ju tillföras redan i unga år - så inför trafikvett i skolan - från start. Vi bilister ska ju hålla koll på både de som inte kan reglerna (18-24 åringar enligt ovan) och de som har kunskap men ändå väljer att cykla på "flexiblare färdvägar" (enlig ovan) + alla övriga som tror de cyklar enligt reglerna. Dessutom alla som går utan att se sig för + mopededister som också tror de kan göra som de vill..
Låt inte våra svenska politiker vara med och bestämma - då går det helt galet, tror jag. Se på Danmark, gör besök i Köpenhamn och lär er - före ni agerar. Men först men inte minst, se till att barn lär sig trafikvett/kunskap redan i småskolan och upp..

#2 • Uppdaterat: 2017-10-23 16:42
Ingemar Bohman

Vilken miljöförstöring de blir av att sänka hastigheten från 50 till 40
Ena minuten så är det miljö tänkandet som gäller
nästa minut då är miljö tänkandet bortblåst.

#3 • Uppdaterat: 2017-10-23 17:12
Roy J

ALDRIG mer AUDI, kommenterar du verkligen rätt artikel?

#4 • Uppdaterat: 2017-10-23 17:17
Roy J

När jag gick i tredje klass kom polis till skolan. Vi fick öva cykling och grundläggande trafikregler på skolgården. Sen var det skarpt läge. I korsningar fanns både "lilla" och "stora" svängen. Räcka ut armen var ett måste. Med mera.
Numera vet ju inte ens föräldrar och lärare att gående alltid ska gå på vänster sida (även om det juridiskt endast är en rekommendation). Reglerna för cyklister är inte svårare, men verkar ändå vara ett oöverstigligt hinder.

#5 • Uppdaterat: 2017-10-23 17:56
saabnisse

Det spelar ingen roll hur mycket regler det finns när det inte finns någon som ser till att de följs!

#6 • Uppdaterat: 2017-10-23 18:38
Mr.Wheeler

@Roy J: Det är bara på väg utan gångbana som man skall gå på vänster sida.

#7 • Uppdaterat: 2017-10-23 19:22
Focus

Många bilister tycks ha samma problem med trafikregler, se bara rondellkörning, hastighet och teckengivning bara för att ta några exempel. Och inte hjälper information där inte.

#8 • Uppdaterat: 2017-10-23 19:43
Pi

Fast nu är det väl på gång att på kombinerade cykel/gångbanor skall fotgängaren gå till vänster och det är inte en dag för tidigt.
F ö är det alldeles för många cyklister som uppenbarligen tror att dom har samma rättigheter som fotgängare relativt bilisterna.

#9 • Uppdaterat: 2017-10-23 20:06
Gunnar B

Pi
Cyklisterna ska vara närmast bilarna och fotgängarna längst bort från bilarna. Alla har högertrafik inom sitt respektive område. Då har vi störst möjlighet att upptäcka farorna och att minska riskerna för olyckor.

#a • Uppdaterat: 2017-10-23 22:43
Anders_O

Det där var sannerligen en av de märkligare rapporter jag läst!
Först babblas det sida upp och sida ner med olika subjektiva åsikter baserade enbart på fotgängare/cyklister, till och med otryggheten för HBTQ-personer lyckas dom koppla ihop med bilarnas hastighet (!) (sid 70).
Sedan konstateras att den samhällsekonomiska kostnaden för sänkta hastigheter blir 6,1 miljarder (!) medan man spar ca 1 miljard på minskade skador och minskade utsläpp (sid 89-91).
Dom där 6,1 miljarderna försöker dock författarna förklara med brister i hur beräkningarna görs i programvaran dom använder (!).
I min värld känns det som att 5 miljarder för 5 döda och 109 skadade per år en relativt hög kostnad i sammanhanget.
Hade man lagt bara halva den summan på exempelvis psykvården istället hade man kunnat göra underverk. Det dör trots allt fem gånger fler av självmord än av trafikolyckor i Sverige.
Alternativt lägga en miljard eller två på att utbilda även fotgängare och cyklister samt kontrollera efterlevnaden av regler inte bara för bilisterna.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.