För ett drygt år sedan hamnade Landskronas stadsdirektör Christian Alexandersson i den mediala hetluften efter att det avslöjats att han körde en förmånsbil värd över en miljon kronor.
Han valde att byta ut sin dieseldrivna Mercedes ML mot en eldriven Tesla Model X. Den fick han köpa med 300 000 kronor i rabatt, hävdade Kvällsposten, men den var ändå dyrare än reglerna tillät.
Även om den var billigare både när det gäller driftkostnad och fordonsskatt än en vanlig bil med förbränningsmotor bet inte det på kritikerna. Nu gör Landskrona stad klart att det i fortsättningen inte blir några nya ”lyxbilar” till cheferna.
– Staden kommer från och med nu att ha en policy där man inte har en tjänstebil. Vi stänger nu den dörren, säger Torkild Strandberg, kommunstyrelsens ordförande, till SVT Helsingborg.
Christian Andersson fick lämna sin tjänst i oktober, men han ska fortsätta jobba inom kommunen med en ”friare” roll och han behåller både sin lön och bilen under de kommande två åren, enligt SVT.
I en kommentar säger Christian Andersson att han hänvisar frågor till kommunstyrelsens ordförande men att han är stolkt över det han gjort som stadsdirektör.
Läs också: Miljöbonusen hamnar i rikemansfickor: ”Ett klavertramp”
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Skönt med lite rejäl svensk avundsjuka... Kommunpolitiker på högsta nivå är rätt utsatt, kanske framför allt på ställen som Landskrona. Jag är tacksam över att nån gör jobbet.
De kan ha en billigare elbil som tjänstebil. Finns flera modeller 450 000 kr som de kan välja bland. En Tesla är helt overkill.
Not: En stadsdirektör/kommunchef är inte en politiker utan en anställd tjänsteman.
Det enda som borde spela roll är huruvida han följt policyn eller inte.
Ja, om den kostnaden istället hade lagts på bilar till hemtjänst och hemvård hade förstås varit att föredra.
Sen tycker jag att det är en smula konstigt att han behåller lön och bil i ytterligare 2 år.
Vanliga anställda har ju knappast såna förmåner efter ha brutit mot reglerna...
Så en Mercedes ML gick bra som tjänstebil men inte en Model X? Tror de flesta ser en ML som hyfsat lyxigt med....
Anar att det blev lägre kost för kommunen med Teslan men ja, finns det en policy så ska den såklart följas.
Han har fått en ny tjänst i kommunen, därför har han fortsatt lön. Avtalet med förmånsbilssäljaren borde kommunen kunna bryta, men de kanske gör bedömningen att det kostar mer att göra så. Det beror på hur avtalet ser ut avseende reglerna för hur man bryter avtal i förtid och hur förmånsbolaget kompenseras för brutet avtal.
Någon vill låta det framstå som att det var en bra affär i och med 300 000 kr i rabatt. Men Tesla ger inga rabatter, till någon.
De 300 000 kr i ”rabatt” är ett resultat av Teslas generella prissänkning på Model X som gjordes våren 2019. Då sänktes priset från typ 1,2 milj till 900 000 kr.
Gubbar i för stora bilar som tar sig själva på för stort alvar är äckligt. Lätt att läsa in många egenskaper på denna typ av man utan att det skrivs ut.
Detta visar om än något om att man inte i kommunerna inte hushåller med skattemedel. Kan ren principiellt tycka att man skall köra bilpooler för kommunernas tjänstemän och även politiker som reser i tjänsten för kommunen, där de då kan välja mellan olika typer av bilar. Nu väljer man ju oftast dyra bilpooler med elbilar för att få ett snyggt miljö-anseende utåt. Bästa vore väl en bilpool med typ Dacia Sandero och kanske någon Dokker.
Kanske sådan bilar de skall erbjuda som tjänstebilar istället. Gärna med kommunloggan stort på huv och sidor. Enkelt sätt att få folk att avstå förmånsbil.
Tycker han skulle bytt ut sin Mercedes mot en Renault Zoe.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.