Alla biltillverkare är inte överens om att det bara är batterielbilar som gäller framöver. Det pratas även en del om bränslecellsbilar, e-bränslen och förbränningsmotorer som går på vätgas.
Men enligt jättekoncernen Stellantis Europachef Uwe Hochschurtz har bilköparna bestämt sig för att det är eldrift som gäller. Han tycker därför det är riskabelt att skala ned eller helt ta bort elbilssubventionerna, som flera länder börjat göra.
– Respektive stat måste ge medelklassen möjlighet att köpa den här typen av bilar. Alla i samhället har rätt till individuell mobilitet, hävdar han i en intervju med Frankfurter Allgemeine Zeitung.
Sänks i flera länder
Stellantischefen Carlos Tavares uppgav nyligen att vissa elbilsmodeller kommer vara lika dyra att köpa som förbränningsmotorer 2026, alltså om fyra år. Men Renault har istället varnat för att brytpunkten kommer dröja.
Tyskland ska sänka elbilsbonusen från 6 000 till 4 500 euro vid årsskiftet. Storbritannien ska fasa ut bonusen helt, och även i elbilslandet Norge kan reglerna stramas åt rejält.
I Sverige ska elbilsbonusen sänkas från 70 000 till 50 000 kr vid årsskiftet.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (4)
- 4 november 2022 Jonas Dahlgren skrev: Det är…
- 1 november 2022 Det är för att de gör ett…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.