Pekskärmar och artificiell intelligens är framtiden, menar Stellantis.
Biljätten Stellantis tar hjälp av Foxconn för att ta fram de digitala systemen till kommande bilmodeller. ”Det kommer att förändra hur vi bygger våra bilar”, säger Stellantis vd Carlos Tavares.
Stellantis och Foxconn äger 50 procent vardera i ett nytt, gemensamt dotterbolag kallat Mobile Drive. Målet med samarbetet är att snabba på utvecklingen av framtidens digitala system i bilar.
– Det här är avgörande för vår framtid. Det sätter mjukvara i centrum av vad vi gör och kommer att förändra vårt sätt att bygga bilar, säger Stellantis vd Carlos Tavares i ett konferenssamtal.
I ett pressmeddelande skriver Stellantis att Mobile Drive kommer att ”kombinera Stellantis fordonsexpertis med Foxconns globala utveckling i den föränderliga världen av mjuk- och hårdvara till smartphones och konsumentelektronik”. Fokus ligger på skärmar, röstassistenter och moderna användargränssnitt som "överträffar kundernas förväntningar".
Tanken är att de båda företagen tillsammans ska placera Mobile Drive i täten när det gäller informations- och underhållningssystem i bilar. Målet är att gå fort fram.
– Vi har konkreta projekt som vi börjar jobba med på en gång, säger Yves Bonnefont, mjukvaruchef på Stellantis. Han vill däremot inte svara på vilken bilmodell som kommer vara först.
De nya, uppkopplade systemen kommer bland annat använda biometrik för att identifiera vem som sitter i bilen, och anpassa mjukvaran efter det. Internetbaserade uppdateringar och uppgraderingar gör det också möjligt för företaget att tjäna pengar på att sälja appar och funktioner till bilar under hela deras livstid.
Foxconn har tidigare samarbetat med FCA (som nu är en del av Stellantis) kring den futuristiska konceptbilen Vision Airflow som visades på CES-mässan år 2020, och som enligt Foxconn demonstrerar hur de båda företagen tänker sig nästa generations bilar.
– Det här är avgörande för vår framtid. Det sätter mjukvara i centrum av vad vi gör och kommer att förändra vårt sätt att bygga bilar, säger Stellantis vd Carlos Tavares i ett konferenssamtal.
I ett pressmeddelande skriver Stellantis att Mobile Drive kommer att ”kombinera Stellantis fordonsexpertis med Foxconns globala utveckling i den föränderliga världen av mjuk- och hårdvara till smartphones och konsumentelektronik”. Fokus ligger på skärmar, röstassistenter och moderna användargränssnitt som "överträffar kundernas förväntningar".
Tanken är att de båda företagen tillsammans ska placera Mobile Drive i täten när det gäller informations- och underhållningssystem i bilar. Målet är att gå fort fram.
– Vi har konkreta projekt som vi börjar jobba med på en gång, säger Yves Bonnefont, mjukvaruchef på Stellantis. Han vill däremot inte svara på vilken bilmodell som kommer vara först.
De nya, uppkopplade systemen kommer bland annat använda biometrik för att identifiera vem som sitter i bilen, och anpassa mjukvaran efter det. Internetbaserade uppdateringar och uppgraderingar gör det också möjligt för företaget att tjäna pengar på att sälja appar och funktioner till bilar under hela deras livstid.
Foxconn har tidigare samarbetat med FCA (som nu är en del av Stellantis) kring den futuristiska konceptbilen Vision Airflow som visades på CES-mässan år 2020, och som enligt Foxconn demonstrerar hur de båda företagen tänker sig nästa generations bilar.
Som en del av Mobile Drive-samarbetet kommer Foxconn att leverera de digitala systemen till samtliga framtida bilmodeller från Stellantis. Systemen är däremot inte exklusiva till dem – de är också öppna för att sälja tekniken till andra biltillverkare.
Det Taiwanesiska företaget Foxconn är ett av världens största teknikföretag och elektroniktillverare. De tillverkar Iphone, Ipad, Playstation, Xbox och en rad andra produkter. De har också varit inblandade i en hel del kontoverser. Efter att flera arbetare på företagets fabrik i kinesiska Shenzhen begick självmord kring år 2010 fick företaget hård kritik för hur de behandlar sina anställda.
Stellantis bildades kring årsskiftet och är resultatet av sammanslagningen av Fiat Chrysler Automotive och PSA-gruppen. De är företaget bakom Abarth, Alfa Romeo, Chrysler, Citroën, Dodge, DS, Fiat, Fiat Professional, Jeep, Lancia, Maserati, Mopar, Opel, Peugeot, Ram och Vauxhall.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.