En av bilhistoriens största sammanslagningar är på väg att bli verklighet. EU ger nu grönt ljus för att franska PSA får slås samman med Fiat/Chrysler, med vissa motkrav.
Det är en tidig julklapp för den nya jättekoncernens blivande styrelseordförande John Elkann. Samarbetet går under namnet Stellantis och målet är att köra om Renault/Nissan för att bli Europas andra största bilkoncern.
Aktieägarna ska rösta om sammanslagningen i slutet av januari, men att EU nu ger grönt ljus innebär att ett viktigt potentiellt hinder är undanröjt. Ledningen vill spara 60 miljarder kronor årligen genom att slå samman koncernerna.
Kontroversiellt avtal
För Fiat/Chrysler kan samarbetet också innebära att avtalet om att betala Tesla för att ”åka snålskjuts” på den amerikanska elbilstillverkarens låga utsläppssiffror för att på så sätt undvika EU-böter eventuellt kan skrotas. Peugeot/Citroën ligger nämligen en bra bit under kravnivån.
Stellantis får en mängd olika bilmärken under samma flagg inklusive Ram, Jeep, Peugeot, Alfa Romeo, Fiat och Citroën, men även märken som underpresterar i form av DS, Dodge, Lancia, Chrysler och Maserati.
Samarbetet kan bara bli verklighet om Stellantis går med på vissa motkrav från EU. Bland annat ska samarbetet om att bygga transportbilar tillsammans med Toyota fortsätta, och konkurrerande företag ska få möjlighet att reparera och serva transportbilarna – det är inget Stellantis får ensamrätt för.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Det där med "bara det funkar så gör det inget att det är tråkigt" ska ses dels mot att många bilägare faktiskt värdesätter "bara det funkar" väldigt högt, dels ska det ses mot att "tråkigt" är något mycket subjektivt.
Inga japaner är med.
Italienare och fransmän har samarbetat många gånger förr. PSA och Fiat har gjort transportbilar ihop länge, och de har även haft ett par minibussprojekt ihop. Det är inget nytt för dem att samarbeta.
När det gäller märken som underpresterar försäljningsmässigt, nog kan man väl ändå räkna in Alfa Romeo där?
De kanske får offra de sämst säljande märkena, för att få ordning på skutan.
Längst upp i hierarkin sitter familjen Agnelli och styr. Dom tillåter inte att Alfa dör..... Just nu utvecklar man i USA en rak sexa, med el turbo som kommer i effektnivåer 400-600 hk. Motorn är avsedd för pick-ups - inkl. Dodge Monstertrucks, som får 600 bhp versionen. Samma motor går in i nya versioner av Alfa Giulia/Stelvio Quadrifoglio - 500-600 bhp.
Sämsta perioden för Alfa Romeo var när GM var ägare och de tvingades ha gemensamma motorer med Opel och SAAB. Hoppas vi slipper detta.
Haha. Vilken jädrans soppa. Sjuttioelva nationaliteter vid rodret.
Kommer ju gå bra det här...
Amerikanska bönräknare "Billigare, billigare billigare!".
Franska "Kan själv. Jag gör min egen lösning".
Tyska (Opel) "Allt annat är bajs. Vi är immuna mot att andra faktiskt gör bättre grejjor".
Italienska "Snabba på och sätt fast den bara så går vi på lunch sen!"
Japaner "Vi är lite egna och immuna mot design! Bara det funkar så gör det inget att det är tråkigt!"
Fett! :D
Raphael: Du har så rätt. Jag blev lite väl medryckt i den globala soppan till hopkok. :)
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.