
Stellantis har ansökt om patentskydd i USA för en minst sagt uppseendeväckande detalj: ett sorts ”avgassystem” för elbilar.
Elmotorn ger förstås inga avgaser, så vid en första anblick är det oklart vad avgassystemet ska göra. Men i ett tekniskt dokument beskriver Stellantis hur det hela ska fungera.
Om elbilens batteri överhettas – till exempel efter en olycka – kan det släppa ut giftiga gaser som kan antändas. Men om gaserna i stället leds bort från batteriet minskar risken för brand.

Avgassystemet ska alltså leda bort de giftiga gaserna som kan uppstå vid en brand, och kanske även konvertera dem kemiskt.
Batteribränder i elbilar är extremt ovanliga, och statistik från flera länder har visat att bensin- och dieselbilar brinner oftare än elbilar. Det är oklart om Stellantis avgassystem någonsin blir verklighet och om det är en idé som är värd att gå vidare med.
Kommentarer till artikeln (6)
- 2025-02-12 20:16 LeifX skrev: Smart vore om…
- 2025-02-12 16:10 Smart vore om man kunde…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.