Den här veckan har Toyota gått ut och försvarat varför märket inte satsar helhjärtat på batterielbilar, utan väljer att utveckla flera olika typer av drivlinor – inklusive vätgas.
– Vi kan inte förvänta oss att en enda drivlinetyp kommer erbjuda den optimala lösningen överallt. Koldioxid är fienden, inte en särskild drivlina, har Gill Pratt, chef för Toyotas forskningsinstitut, sagt på företagets årliga konferens.
Men för konkurrenten Stellantis står det klart att det är batterieldrift som gäller. Något alternativ finns inte, åtminstone inte i Europa, enligt koncernen.
– På kort sikt är det bara batteridrivna elbilar som är tillgängliga. De kommande två decennierna kommer definitivt tillhöra batterielbilarna, sa Uwe Hochgeschurtz, operativ chef på Stellantis, på en konferens anordnad av tidningen Handelsblatt.
Enligt honom är vätgas inget rimligt alternativ eftersom batterielbilar är mycket effektivare ur ett livscykelperspektiv. Koncernen har dock en liten satsning på vätgasdrivna hybrider i transportbilar.
Stellantis har presenterat en ambitiös elbilsplan, enligt Uwe Hochgeschurtz – trots att koncernen tidigare riktat hård kritik mot just elbilsomställningen.
– Planeten kan inte vänta. Vi måste kapa koldioxidutsläppen snabbt.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (8)
- 8 december 2022 Marknaden kommer få sitt…
- 8 december 2022 Vi får lite mindre utsläpp…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.