Volvo annonserar nu ett sportigt tillvalspaket till XC60. Vi Bilägare har de första bilderna.
På bilsalongen i Frankfurt i september kommer Volvo att presentera ett sportutförande till XC60. Detta innebär att ännu en modell i Volvos produktprogram får tillgång till det sportpaket som företaget kallar R-design.
Tidigare finns utförandet till C30, S40, V50, S80, V70 och XC90.
Med R-Design vill Volvo signalera ungdomlighet, körglädje, framgång och stärka sin position i crossoversegmentet. Enligt ett pressmeddelande hoppas Volvo att möta intresset hos yngre bilköpare som vill utrusta sina bilar med personlig och sportig utrustning.
- R-Design har hittills varit en succé för Volvo. Satsningen på det här sportigt, exklusiva tillvalspaketet har hjälpt oss attrahera nya kundgrupper som kanske inte skulle ha valt Volvo annars, säger Lennart Stegland, vd för Volvo Special Vehicles, i pressmeddelandet.
Sportbetonat chassi
Tillvalspaketet handlar som väntat om ett sportigare chassi samt olika interiöra och exteriöra designdetaljer. Utvändigt märks först att bilens nedersta del har samma färg som resten av karossen, till skillnad från originalutförandet som var matt och svartfärgat. Annars märks också de dubbla kromade slutrören, backspegelskåpor och femekrade aluminiumfälgar av modellen Cratus på 18 tum, med tillval på 20 tum.
Chassit är enligt Volvo styvare, kraftigare dämpat och har mer distinkta köregenskaper.
Invändigt finns ännu inga bilder, men Volvo skriver att det interiöra temat är metalliskt med aluminiuminlägg i ratt, dörrlister och mittkonsoll.
- R-Design förstärker XC60s redan sportiga drag och ger bilen en extra raffinerad karaktär, både i körupplevelsen och i designen. Detta är egenskaper som vi vet att de kräsna köparna av den här typen av bilar uppskattar, säger Lennart Stegland, vd för Volvo Special Vehicles.
Vad tycker du om R-Design till XC60? Något du skulle kunna tänka dig? Kommentera!
Tidigare finns utförandet till C30, S40, V50, S80, V70 och XC90.
Med R-Design vill Volvo signalera ungdomlighet, körglädje, framgång och stärka sin position i crossoversegmentet. Enligt ett pressmeddelande hoppas Volvo att möta intresset hos yngre bilköpare som vill utrusta sina bilar med personlig och sportig utrustning.
- R-Design har hittills varit en succé för Volvo. Satsningen på det här sportigt, exklusiva tillvalspaketet har hjälpt oss attrahera nya kundgrupper som kanske inte skulle ha valt Volvo annars, säger Lennart Stegland, vd för Volvo Special Vehicles, i pressmeddelandet.
Sportbetonat chassi
Tillvalspaketet handlar som väntat om ett sportigare chassi samt olika interiöra och exteriöra designdetaljer. Utvändigt märks först att bilens nedersta del har samma färg som resten av karossen, till skillnad från originalutförandet som var matt och svartfärgat. Annars märks också de dubbla kromade slutrören, backspegelskåpor och femekrade aluminiumfälgar av modellen Cratus på 18 tum, med tillval på 20 tum.
Chassit är enligt Volvo styvare, kraftigare dämpat och har mer distinkta köregenskaper.
Invändigt finns ännu inga bilder, men Volvo skriver att det interiöra temat är metalliskt med aluminiuminlägg i ratt, dörrlister och mittkonsoll.
- R-Design förstärker XC60s redan sportiga drag och ger bilen en extra raffinerad karaktär, både i körupplevelsen och i designen. Detta är egenskaper som vi vet att de kräsna köparna av den här typen av bilar uppskattar, säger Lennart Stegland, vd för Volvo Special Vehicles.
Vad tycker du om R-Design till XC60? Något du skulle kunna tänka dig? Kommentera!
Relaterade bildspel
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.