Hyundai fortsätter att mata ut nyheter om i30. Här är karosstypen Fastback, en slags kombikupé.
Hyundai har redan berättat om sin prestandaorienterade N-version av i30. Nu kommer den även i ytterligare ett tillskott i i30-familjen som Hyundai kallar för Fastback: en femdörrarskupé.
– När vi designade i30 Fastback lekte vi med proportionerna på vanliga i30 genom att minska höjden på vår signaturgrill, Cascading Grille och sedan sänka taklinjen. Den eleganta siluetten förstärktes ytterligare genom en generöst tilltagen bakre spoiler. Vårt team lyckades dessutom skapa en design som kombinerar bilens sportiga själ med komforten hos en lyxig sedan, säger Thomas Bürkle, designchef för Hyundai i Europa.
Jämfört med vanliga i30 har taket sänkts med 2,5 centimeter och bilkroppen ska likna en tårdroppe med avsmalning bakåt. Den ändrade karossformen bidrar enligt Hyundai till en sportigare körupplevelse, då chassit har sänkts några millimeter och stötdämpningen styvats till med 15 procent jämfört med vanliga femdörrarsversionen.
Motoralternativen när i30 Fastback börjar säljas under första halvan av 2018 är turboladdade bensinmotorerna är 140 hästars 1.4 T-GDI med fyra cylindrar eller 1.0 T-GDI som har tre cylindrar och 120 hästkrafter. Den mindre motorn har en sexväxlad manuell låda och i den större går det också att välja en sjustegad automatisk dubbelkopplingslåda. Framöver planeras en fyrcylindrig, 1,6-liters turboladdad dieselmotor på 110 eller 136 hästkrafter.
Diskutera: Vad tycker du om Hyundai i30 Fastback?
– När vi designade i30 Fastback lekte vi med proportionerna på vanliga i30 genom att minska höjden på vår signaturgrill, Cascading Grille och sedan sänka taklinjen. Den eleganta siluetten förstärktes ytterligare genom en generöst tilltagen bakre spoiler. Vårt team lyckades dessutom skapa en design som kombinerar bilens sportiga själ med komforten hos en lyxig sedan, säger Thomas Bürkle, designchef för Hyundai i Europa.
Jämfört med vanliga i30 har taket sänkts med 2,5 centimeter och bilkroppen ska likna en tårdroppe med avsmalning bakåt. Den ändrade karossformen bidrar enligt Hyundai till en sportigare körupplevelse, då chassit har sänkts några millimeter och stötdämpningen styvats till med 15 procent jämfört med vanliga femdörrarsversionen.
Motoralternativen när i30 Fastback börjar säljas under första halvan av 2018 är turboladdade bensinmotorerna är 140 hästars 1.4 T-GDI med fyra cylindrar eller 1.0 T-GDI som har tre cylindrar och 120 hästkrafter. Den mindre motorn har en sexväxlad manuell låda och i den större går det också att välja en sjustegad automatisk dubbelkopplingslåda. Framöver planeras en fyrcylindrig, 1,6-liters turboladdad dieselmotor på 110 eller 136 hästkrafter.
Diskutera: Vad tycker du om Hyundai i30 Fastback?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Man skall aldrig underskatt en kombikupé, lastar faktiskt mer än man kan tro ibland. Nackdelen är att man måste nästan ha en vindrutetorkare, och då blir det fult med en gång.
Snygg. Även om bilen är lite för kort för att dra ut de eleganta linjerna tillräckligt. Snygg i alla fall. Har alltid gillat kombikupéer. Allt från Saab 99/900 och Renault 20/30 TS till Audi A5.
Hyundai försöker vara något de inte är. Hyundai är och förblir en simpel bruksbil. Varför försöka konstra till det då?
Mattse
Precis vad jag tänker när jag ser bruksbilar som V90, V60, A4, A6, etc.
En Frankenstein.
Är inte de flesta bilar bruksbilar? Används för att transportera folk och last till vardags...
I 30/PV 544?
Jag tycker den är riktigt snygg, betydligt bättre än alla halvstympade kombi i samma klass som faktiskt inte rymmer särskilt mycket mer.
snygg, om Hyundai har fixat den höga bullernivån och fixat de dåliga köregenskaperna vid undanmanöver är det en bil som kan vara intressant vid nästa bilbyte.
Kan inte för mitt liv se poängen med den här bilen. Den är förmodligen ämnad för de marknader framförallt i Asien och USA där kombicoupeer säljer mycket dåligt.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.