Nästa artikel
Sono Motors tar in ytterligare 450 miljoner – en av grundarna lämnar
Nyheter

Sono Motors tar in ytterligare 450 miljoner – en av grundarna lämnar

Publicerad 16 december 2020
Det är dyrt att utveckla nya bilar. Elbilsuppstickaren Sono kämpar vidare och tar in knappt en halv miljard för att kunna fortsätta.

För tyska uppstartsföretaget Sono Motors har de senaste åren inte varit lätta. Planen var att utmana biljättarna med en kompakt och praktisk elbil med solcellspaneler och låg prislapp.

Men att utveckla en bil från grunden är dyrt och allvarliga ekonomiska problem tvingade Sono Motors att gå ut med en så kallad crowdfundingkampanj för att dra in pengar. Tanken var att elbilen Sono Sion skulle börja byggas nu under hösten 2020 i Saabs gamla fabrik i Trollhättan.

Så blev det inte. Nu har Sono Motors avslutat ytterligare en finansieringsrunda, den här gången för företagsinvesterare, på drygt 450 miljoner kronor. Samtidigt kommer beskedet att en av grundarna har lämnat bolaget vilket dock ska ha skett ”på bra villkor” för att starta ett nytt företag.

Ny prototyp i januari

Sono Sion är en elbil med solcellspaneler, dragkrok, räckvidd på omkring 25 mil och prislapp på ungefär 260 000 kronor. Sono Sion har visats upp på en ”provkörningsturné”” förra året och flera svenska köpare har skrivit upp sig på instresselistan som i nuläget består av totalt 12 400 förhandsbokningar.

Företaget fick in över 500 miljoner kronor vid förra crowdfundingrundan och har därmed tagit in en dryg miljard bara under det senaste året. 

Planen nu är att visa upp en ny prototyp i januari 2021. När serieproduktionen kan starta är oklart, men tidigare har Sono Motors sagt att produktionen i Trollhättan skulle flyttas fram till september 2021.

Läs också: Uppstickaren klarade målet – nya elbilen ska byggas i Sverige

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-12-16 13:00
Henrik M

Nja, jag tror det vore bättre och mer smärtfritt för alla inblandade att lägga ner än dra ut på lidandet mera....

#2 • Uppdaterat: 2020-12-16 13:06
saabnisse

Ska man starta ett nytt bilföretag ska man nog ha en plånbok som Elon Musk.
Han lär nog pumpat in ganska avsevärda mängder innan det började komma tillbaka något.

#3 • Uppdaterat: 2020-12-16 13:22
Frazze

Tydligen Swedbank som går in och storsatsar. Första stora investeraren. Vad har de sett eller missat? Har de räknat på vad som egentligen behövs innan Sono Motors kan börja leverera bilar?

#4 • Uppdaterat: 2020-12-16 16:24
Raywave

Det mest hopplösa är att den tänkta produkten är totalt oattriktiv. Hade man åtminstone låtit en riktig bildesigner rita en hyfsat attraktiv bil så hade man kanske haft en chans. Nu - nada.

#5 • Uppdaterat: 2020-12-16 16:26
Raywave

O grattis förresten till alla Swedbank-kunder... Nu när man inte längre osedda kan tjäna lika mycket på att tvätta ryska maffiapengar, så lägger man pengar på det här...

#6 • Uppdaterat: 2020-12-16 16:28
Optimus

Önskar dem lycka till, modigt att fortsätta kämpa. Sedan hade jag inte satsat mina pengar på detta projekt, men det är väl bra att det finns sådana som har stålar som behöver arbeta.

#7 • Uppdaterat: 2020-12-16 16:45
Carl Trefalt

Verkar hopplöst fall.

#8 • Uppdaterat: 2020-12-16 20:32
saabnisse

Designen behöver inte vara fel, det finns åtskilliga presumtiva bilköpare som vill ha den här typen, jämför Kia Söl som ju går hyfsat att sälja, men den är inarbetad och har en jättekoncern bakom sig.
Att dra igång ett sånt här projekt utan många miljarder i bakfickan är meningslöst, men de kanske lyckas ett tag nu när Swedbank är med.

#9 • Uppdaterat: 2020-12-16 21:15
Desmoholic

Trägen vinner.

Önskar dem lycka till.

#a • Uppdaterat: 2020-12-17 12:13
Svenne60

Att starta ett nytt märke går inte bara för att det är en elbil. Det kräver dessutom enormt kunniga människor, tiotals miljarder i startkapital och något teknologiskt försprång, gärna patenterat sådant

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.