Nästa artikel
Sono Sion klarade målet – nya elbilen ska byggas i Sverige
Nyheter

Sono Sion klarade målet – nya elbilen ska byggas i Sverige

Publicerad 20 januari 2020 (uppdaterad 20 januari 2020)
Uppstickaren Sono Sion lockar med lågt pris och praktisk design. Nu har märket fått in en halv miljard för att kunna köra igång produktionen i Trollhättan.

Det är inte bara de stora och etablerade biljättarna som ska lansera nya elbilar. Även små uppstickare ger sig in i elbilsvärlden, och en av de mer intressanta är tyska Sono Motors som ska börja bygga en ny elbil som heter Sion.

Sono Sion är en elbil med solcellspaneler, dragkrok, räckvidd på omkring 25 mil och prislapp på ungefär 250 000 kronor. Sono Sion har visats upp på en "provkörningsturné" förra året och flera svenska köpare har skrivit upp sig på instresselistan.

Tanken var att Sono Sion skulle börja byggas under hösten 2020 i Saabs gamla fabrik i Trollhättan (där Nevs numera håller till).

Men strax innan jul kom beskedet att pengarna i princip var slut och att Sono tvingades ge sig ut och försöka locka till sig över en halv miljard kronor för att klara målet att börja bygga bilen.

Nu visar det sig att Sono lyckats få in pengarna och att utvecklingen därmed kan fortsätta. Med knappt två dagars marginal nådde Sono Motors målet på 50 miljoner euro.

– Istället för att ge upp vilka vi är bestämde vi oss för att kämpa för vad vi tror på, genom att lansera en av de största crowdfundingkampanjerna i Europa, skriver Sono Motors på sin hemsida.

Pengarna är helt nödvändiga för att företaget ska kunna fortsätta utveckla elbilen med bland annat prototyper och betalning till Nevs för produktionen. Planen nu är dock att flytta fram produktionen i Trollhättan till september 2021.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-01-20 10:34
saabnisse

Jag tvivlar att pengarna räcker, en halv miljard är inte mycket när det gäller produktion av en helt ny bil från grunden.
Det gäller nog att komma i lag med någon samarbetspartner med fläskig plånbok.

#2 • Uppdaterat: 2020-01-20 10:54
Optimus

Det är positivt att de vågar satsa, men att leva med kniven på strupen i det här stadiet av framtagningen är svårt. Kanske rent av för svårt. Visar sig säkert att "saabnisse" får rätt.

#3 • Uppdaterat: 2020-01-20 11:22
Klarsynt

Jaja... bara inga av våra skattepengar utgår i någon som helst form av bidrag till påhittet, så är jag nöjd. ❗  ⚠️





.

#4 • Uppdaterat: 2020-01-20 12:29
Frazze

Kommer aldrig bli något, riktiga optimister de stackare som förskottsbetalar en bil idag för leverans 2022-2023. Nya omgångar med finansiering kommer krävas där de får betala in ännu mer, åtminstone tio gånger mer krävs för att få igång något.
Företaget har funnits sedan 2016 och dessa pengar ska gå till att utveckla en första prototyp, verkar mest vara marknadsföring som de jobbar med.

#5 • Uppdaterat: 2020-01-20 12:58
Grosser

Sjukt imponerande att skramla ihop en halv miljard utan att sälja ut sig till "storkapitalet". Vi får väl se vad det blir av det hela, men i grunden är det en vettig produkt. Bygg för att vara lätt att reparera och utan för mycket "bling-bling". ;-)

#6 • Uppdaterat: 2020-01-20 16:35
StefL

Pengarna man tagit in är inte avsedda att finansiera serieproduktion, de ska bara räcka till att ta fram "ritktiga" prototyper istället för de maskerade BMW i3 man använt sig av hittills i sin marknadsföring.
För att starta serieproduktion kommer man att behöva minst i storleksordningen 2 miljarder SEK till och förhoppningen är nog helt enkelt att man med färdiga prototyper ska kunna få finansiärer till detta.
Fan trot...

#7 • Uppdaterat: 2020-01-20 18:02
milkylainen

25 mil. Är det här inte vad en Zoe kostar, fast man får ett större batteri också?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.